Noua stagiune începe la Sala Radio, vineri 11 octombrie, cu un concert conceput în jurul Simfoniei a IX-a de Beethoven, Oda Bucuriei.
Concertul inaugural este dirijat de Sascha Goetzel, care conduce Orchestra Națională Radoio și Corul Academic Radio, pregătit de Ciprian Țuțu.
Muzicianul vienez Sascha Goetzel este director muzical pentru Orchestre National des Pays de la Loire (Franța) și printre colaborările sale constante se numără cele cu Orchestra Națională de Tineret a Canadei, Borusan Istanbul Philharmonic Orchestra și Filarmonica din Sofia. A fost aplaudat, de asemenea, la pupitrul unor ansambluri ca Orchestra Simfonică din München, Orchestra Filarmonicii din Londra, Filarmonica din Dresda, Orchestra Filarmonicii din Israel, Orchestra Filarmonicii Radio din Olanda, Orchestre National de France, Orchestra Filarmonicii din Monte-Carlo ș.a.
În evenimentul de la Sala Radio concertează patru artiști lirici care sunt aplaudați pe cele mai importante scene lirice din străinătate și care se bucură de o celebritate internațională: soprana Luiza FAtyol, mezzosopraa Ramona Zaharia, tenorul Remus Alăzăroae și basul Adrian Sâmpetrean.
Pe lângă faptul că „Oda bucuriei” (cuprinsă în partea a 4-a a partiturii) – compusă pe versurile inspirate de Schiller – a devenit un simbol în sine și parte a lucrării este astăzi imnul Uniunii Europene, întreaga simfonie reprezintă o lucrare înconjurată de poveste. Inițial, Beethoven s-a gândit să dedice lucrarea sa țarului Rusiei, Alexandru I, care îl învinsese pe Napoleon, dar, în final, a dedicat-o regelui Prusiei, Friedrich Wilhelm al III-lea.
Noutatea extraordinară a capodoperei beethoveniene în istoria muzicii a fost introducerea vocii umane (până atunci destinate operei) într-o simfonie! Instrumentele orchestrei și vocile corului se îmbină în cea de-a patra parte a lucrării, pe versurile inspirate de Schiller și a sa „Odă a bucuriei”. La această temă se pare că Beethoven a lucrat îndelung și există peste 200 de schițe.
Simfonia a 9-a de Beethoven este prima partitură muzicală inclusă în patrimoniul mondial UNESCO și Wagner considera lucrarea ca un punct culminant al întregii muzici instrumentale. Dar poate cel mai emoționant este faptul că la premiera absolută de la Viena (de pe 7 mai 1824), Beethoven a stat întors cu fața la public pentru a „vedea” aplauzele pe care nu le mai auzea deloc din cauza surzeniei sale totale.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu