Cine controlează Petrom controlează economia, controlează şi politica, a spus Adrian Năstase la semnarea acordului de vânzare către OMV a rezervelor de petrol și gaze, a sute de benzinării și a două rafinării. Dar cine controlează OMV, nu cumva face jocurile în Austria?
Răspunsul la această întrebare poate furniza o explicație pentru mișcările de neînțeles ale populistului Karl Nehammer. Veto-ul cancelarului austriac îi poate aduce câștiguri electorale, dar are și costuri, în primul rând de imagine, la nivelul diplomației comunitare. Austria nu știe cum se va termina războiul din Ucraina, cât mai poate fructifica jocul la două capete cu Moscova, când va exploda un nou scandal Ibiza sau când va avea nevoie de sprijin la un vot în Uniune.
De aici și baletul lui Nehammer la Opera din Viena, de Anul Nou, având-ul ca partener pe semi-inexistentul președinte al Bulgariei, sau vizita de ieri la Plovdiv, unde s-a jucat de-a căutarea soluțiilor pentru criza imigranților, a promis fonduri pentru gard și pielea de pe leopard etc.
Un efort, totuși, față de România, pe care a atacat-o frontal, gratuit și pe care o sfidează în continuare.
Ar putea fi o pedeapsă fiindcă OMV nu a obținut de la statul român prelungirea licenței pe care o ține în dulap, așteptând ieftinirea creditului bancar, sau cine știe ce combinație ca să se extragă din Neptun Deep, eventual cu o plată de un miliard din partea statului român, pe degeaba?
Sau poate Austria vrea să păstreze Schengen ca ”pachetul de control” al statului român pentru anul 2024, când se poate mări redevența sau chiar, forțând valoarea ei, se poate ajunge la rezilierea contractului de privatizare, fără să plătim compensații OMV, așa cum spunea tot Adrian Năstase?
Cert este că OMV este singurul câștigător la propriu, financiar vorbind, din blocarea admiterii în Schengen pentru România.
Sutele de firme austriece care vând în România, de la Milka, Red Bull, sau Pfanner, în supermarketuri, până la Voest Alpine, care vinde șine de tren CFR-ului în valoare de 1 miliard, nu au vreun interes în a ține 9-12 ore camioanele în vamă. Nici gaterele austriece care trimit pădurile Carpaților, sub formă de cherestea, drept în Alpi. Nici Porr, sau Strabag, marile abonate la contracte cu statul român (cum le spune constructorilor români presa ambasadelor).
Singura companie austriacă pe care o favorizează veto-ul, singura care câștigă la bariera Schengen este OMV.
Transportatorii au anunțat că ținerea României în afara spațiului comunitar le aduce pierderi de 2 miliarde de euro anual. Unde merg banii?
O parte în salariile șoferilor, care stau și așteaptă, o parte, consistentă, la benzinăriile OMV sau Petrom, că 9-12 ore, cu motorul pornit pentru încălzire sau aer condiționat, se consumă din greu.
Veto-ul lui Nehammer înseamnă mai multă motorină consumată de TIR-uri la granița României (apropo, globaliștilor care bat tactul la Tritsch-Tratsch-Polka, pe 1 ianuarie, nu le lăcrimează ochii de la emisiile suplimentare din vama Nădlac?).
O să spuneți că 1 miliard de euro, din care se mai pot înfrupta și alți benzinari, nu e mare lucru pentru o firmă care a făcut 10 miliarde profit în 2022. Pentru o companie care se străduie să externalizeze fiecare leuț extras de sondele primite aproape gratis, uite că merită.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu