Luni seară la Cinema Pro, cea de-a zecea ediție a Festivalului One World Romania a debutat cu succes. Am urmărit în sala plină un montaj cu imagini din documentarele ediției, primul scurtmetraj al festivalului – Patriotic Lesson și un fragment din spectacolul Gianinei Cărbunariu, Artists Talk. Am dansat alături de Cosmin Manolescu, pe care de-abia așteptăm să îl revedem și în celelalte locații ale festivalului pe parcursul săptămânii viitoare.
De astăzi încep proiecțiile pentru liceeni la Cinema Eforie și dezbaterile organízate la Rezidența Scena9. La prima dezbatere a săptămânii se va discuta despre cei 10 ani trecuți de când am pornit One World Romania, dar și de când țara noastră a aderat la Uniunea Europeană. De la ora 17:00, puteţi urmări scurtmetrajul Infinitul la Ceske Velenice, după care veţi sta de vorbă cu jurnalistul Ovidiu Nahoi, Angela Cristea, șefa Reprezentanței Comisiei Europene în România, Monika Štěpánová, director fondator One World Romania și Elena Calistru, președinte Funky Citizens.
Țara moartă
La ora 20:30, la Cinema Eforie are loc lansarea celei de-a treia ediții a programului KineDok, unde va fi proiectat documentarul FC Roma, în prezența regizorului Tomáš Bojar. Ca în fiecare an, după fiecare proiecție veţi putea sta de vorbă cu invitații – regizori, producători sau specialiști în domeniile abordate de filme.
Anul acesta veți primi în fiecare zi câteva recomandări din partea selecționerilor celei de-a zecea ediții – Mona Nicoară și Adina Brădeanu și a directorului festivalului, Alexandru Solomon.
Iată ce vă recomandă Mona Nicoară din programul de astăzi: „Pentru că eu însămi sunt regizor de film documentar, una dintre cele mai mari și mai motivante plăceri pe care le am atunci când selecționez la rândul meu titluri pentru festivaluri este să descopăr noi și neașteptate forme pe care le poate lua documentarul. Sunt foarte mândră că putem prezenta anul acesta Țara moartă, filmul în post-producție al lui Radu Jude, comunității One World Romania pentru feedback. Deși aparent simplu — o juxtapoziție de fotografii din Colecția Costică Acsinte cu sonor de arhivă și fragmente din jurnalul doctorului și scriitorului Emil Dorian — filmul lui Jude este unul dintre cele mai complicate proiecte propuse în documentarul românesc contemporan, nu numai pentru că re-construiește o perioadă puțin reprezentată în materiale de arhivă vizuală sau în filmul românesc în general, dar și pentru că explorează relații complicate: nostalgie / complicitate, ideologie / uitare, imagine /sunet și ne invită să medităm asupra naturii și definiției documentarului însuși.
Iubirile Europei
Apoi, anul acesta una dintre cele mai emoționante descoperiri a fost Cameraperson, autobiografia profesională a colegei noastre Kirsten Johnson, care reconstituie din materiale rămase pe dinafară la montaj, de-a lungul unei cariere de om de cameră de aproape două decenii, relația intimă care se țese în fiecare proiect între ceea ce este filmat— oameni, locuri și peisaje, acțiuni — și poveștile lăuntrice ale celor care fac filmările, care sunt schimbați de fiecare nouă experiență în mod inevitabil și adeseori surprinzător.
Finalmente, Iubirile Europei este un film care se citește aproape ca un film de ficțiune, cu un acces tulburător de personal la subiecții lui. Discret, aproape indirect, vulnerabilitatea unor relații de cuplu din cele patru colțuri ale continentului nostru oglindește fragilitatea proiectului european și ne aduce față în față cu propriile noastre anxietăți.”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu