Emoția generată de tragedia de la Colectiv a dus la Ordinul nr. 96/2016 semnat de ministrul Petre Tobă, astfel dându-se o lovitură pentru firmele românești, iar costurile sunt plătite de fiecare dintre noi. Cine câștigă? Pompierii care au propus reglementarea.
Conform legislației ISU, pentru ca firmele să primească aviz, patronii care au un obiectiv industrial sunt obligați să constituie o 'brigadă' de pompieri voluntari. Ei trebuie să se ducă la un consultant care îi alcătuiește documentația. Acești consultanți sunt foști ofițeri de pompieri care ies la 50 de ani la pensie. Apoi, patronii trebuie să plătească și trainingul personalului. În final ajung să plătească o contribuție lunară, un fel de abonament către firmele de consultanță. Regulamentele făcute de ISU au fost înăsprite atât de puternic încât afectează mersul afacerilor. Spre exemplu, pentru unele afaceri mai mici, avizul ISU au ajuns să coste cât construcția unui depozit. Toate aceste cheltuieli se reflectă în costurile finale și, până la urmă, se ajunge la situația în care plătește fiecare român.
'Brigadă' de pompieri voluntari
Ordinul 96/2016 te obligă să ai grupe de voluntari. De exemplu, o persoană din mediul de afaceri a povestit pentru DC News că are circa 200 de salariați, iar din aceștia, 50 trebuie să facă parte din brigada de pompieri. În caz contrar, afacerea le-ar fi închisă. Angajații au fost duși la training, dar nu este suficient. Sunt puși să cumpere costume speciale, trebuie să aibă chiar și câte un aparat de aer comprimat pentru fiecare. Adică toți cei 50 de oameni trebuie să aibă costum complet, în condițiile în care o autospecială de pompieri, cu opt oameni, are doar două astfel de costume. Și lucrurile nu se opresc aici. Voluntarii sunt obligați să dea probe, să facă flotări etc pentru a li se testa rezistența.
[citeste si]
Pare că totul este făcut pentru a băga niște bani în buzunarele cuiva pentru că este absurd de crezut că niște oameni care nu sunt pompieri, constrânși să se înscrie în grupele de voluntari, vor alerga, când este un incendiu, spre locul în care sunt costumele să le îmbrace, momente suficiente care se pierd, ajungând chiar pompierii la locul cu pricina.
Oamenii ar trebui să fie antrenați ca atunci când apare un incendiu să se pună în siguranță pe ei și pe cei din jur. Or ceea ce li se cere, în prezent, este să acționeze ca pompieri voluntari, lucru greu de crezut că îl va face cineva. Vorbim de investiții de zeci de mii de euro pentru respectivele costume cum nu au nici măcar pompierii, bani dați degeaba, costume care vor fi ținute în depozite fără să le folosească cineva.
Șase luni pentru crearea unui serviciu privat pentru sisteme de urgență
La halele cu suprafețe de peste 5000 metri pătrați este necesar un serviciu privat pentru sisteme de urgență de grad doi. Proprietarii au la dispoziție șase luni pentru constituirea acestuia.
În Italia lucrurile stau diferit
În Italia, de exemplu, documentația cerută de ISU este alcătuită de stat, în sensul de a ajuta firmele private și să nu le încarce de costuri suplimentare. În schimb, în țara noastră, lucrurile se întâmplă pe dos.
Consultări cu mediul de afaceri
Ministrul de Interne, Carmen Dan și Alexandru Petrescu, Ministrul pentru Mediul de Afaceri, trebuie să lanseze consultări cu mediul de afaceri pentru că ISU, pe emoția de la Colectiv, a introdus cerințe aberante care lovesc în acest sector trimițând clienți către firme pe care pompierii pensionați le-au deschis.
Mai este un lucru absurd: orice proprietar de piscină trebuie să aibă hidranți de stingere a incendiilor în jurul bazinului care este plin cu... apă.
Ce spune Ordinul nr 96/2016
În rândurile de mai jos găsiți câteva pasaje din Ordinul 96/2016.
Art. 25.
(1) Pregătirea personalului serviciilor voluntare şi al serviciilor private se realizează prin: programe de pregătire, instruiri, convocări, verificări, exerciţii şi concursuri profesionale, care se cuprind într-un plan de pregătire.
(2) Coordonarea activităţii de pregătire a personalului serviciilor voluntare şi al serviciilor private se execută de inspectoratele judeţene.
(3) Temele şi exerciţiile prevăzute în planul de pregătire prevăzut la alin. (1) se stabilesc în funcţie de tipurile de risc identificate în sectorul de competenţă şi de particularităţile intervenţiei.
Baremele pentru evaluarea criteriilor fizice la încadrarea personalului:
Norma de dotare cu echipament de protecţie a personalului serviciilor voluntare şi serviciilor private
pentru situaţii de urgenţă
a) Şef serviciu:
1. costum de protecţie tip pompier;
2. cizme scurte din piele cu branţ metalic;
3. cască de protecţie cu vizor;
4. brâu pompier (centură de siguranţă);
5. lanternă;
6. aparat de respirat cu aer comprimat;
7. mănuşi de protecţie.
b) Şef compartiment pentru prevenire:
1. costum de protecţie tip pompier;
2. cască de protecţie cu vizor;
3. brâu pompier (centură de siguranţă);
c) Membru în compartimentul de prevenire:
1. costum de protecţie tip pompier;
2. cască de protecţie cu vizor;
3. brâu pompier (centură de siguranţă).
d) Membrii formaţiilor de intervenţie, grupelor de intervenţie, echipelor specializate, conducătorii autospecialelor:
1. costum de protecţie tip pompier;
2. cizme scurte din piele cu branţ metalic;
3. cască de protecţie cu vizor;
4. brâu pompier (centură de siguranţă);
5. lanternă;
6. aparat de respirat cu aer comprimat;
7. mănuşi de protecţie. Citiți aici, pe larg, Ordinul nr. 96/2016.
Dacă v-ați confruntat cu astfel de probleme vă rugăm să ne scrieți în secțiunea comentarii sau pe adresa [email protected].
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News