Avocatul R. Popoi a vorbit, pentru DC News, despre celebra ordonanță 6/2016.
Liviu Dragnea a anunţat, în direct la Antena 3, că, în curând, Camera Deputaţilor va respinge OUG 6/2016 - "Ordonanţa Prună", care a făcut SRI organ de cercetare penală. "Cel mai probabil săptămâna viitoare ordonanţa va fi picată în Camera Deputaţilor. Lucrăm acum să adăugăm în lege ce trebuie să se întâmple cu efectele pe care le-a produs ordonanţa", declarase Dragnea.
Potrivit OUG 6/2016: "Având în vedere faptul că la data de 16 februarie 2016, prin Decizia nr. 51/2016, Curtea Constituţională a admis excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 142 alin. (1) din Codul de procedură penală, constatând faptul că textul criticat contravine prevederilor constituţionale cuprinse în art. 1 alin. (3), conform cărora România este stat de drept, în care drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţenilor sunt garantate, şi că sintagma "ori de alte organe specializate ale statului" supusă controlului nu respectă condiţiile de calitate inerente unei norme legale, sub aspectul clarităţii, preciziei şi previzibilităţii, luând în considerare faptul că metoda specială a supravegherii tehnice, în sine, nu este afectată de criticile de neconstituţionalitate reţinute de Curte, dar fără punerea în acord a legislaţiei cu normele constituţionale considerate a fi încălcate nu ar fi posibilă recurgerea la probe de acest fel în cadrul urmăririi penale pe o durată care nu poate fi estimată, astfel încât, în activitatea de realizare a interesului social general pe care sunt chemate să îl apere organele judiciare, se creează premisa unei lacune operaţionale, ţinând cont de împrejurarea că activitatea unităţilor de parchet ar fi în mod serios afectată în absenţa sprijinului tehnic şi a resurselor umane specializate pentru managementul unei infrastructuri de comunicaţii, atât din punctul de vedere al operativităţii efectuării actelor de urmărire penală, cât şi sub aspectul administrării unui probatoriu complet pe baza tuturor metodelor de investigare prevăzute de Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare, în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, Guvernul României adoptă prezența ordonanţă de urgenţă.
(...) Art. IV
Legea nr. 14/1992 privind organizarea şi funcţionarea Serviciului Român de Informaţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 33 din 3 martie 1992, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.La articolul 8, după alineatul 1 se introduc două noi alineate, alineatele 2 şi 3, cu următorul cuprins:
"Pentru relaţia cu furnizorii de comunicaţii electronice destinate publicului, Centrul Naţional de Interceptare a Comunicaţiilor din cadrul Serviciului Român de Informaţii este desemnat cu rolul de a obţine, prelucra şi stoca informaţii în domeniul securităţii naţionale. La cererea organelor de urmărire penală, Centrul asigură accesul nemijlocit şi independent al acestora la sistemele tehnice în scopul executării supravegherii tehnice prevăzute la art. 138 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură penală. Verificarea modului de punere în aplicare în cadrul Centrului Naţional de Interceptare a Comunicaţiilor a executării acestor supravegheri tehnice se realizează potrivit art. 301 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Condiţiile concrete de acces la sistemele tehnice al organelor judiciare se stabilesc prin protocoale de cooperare încheiate de Serviciul Român de Informaţii cu Ministerul Public, Ministerul Afacerilor Interne, precum şi cu alte instituţii în cadrul cărora îşi desfăşoară activitatea, în condiţiile art. 57 alin. (2) din Codul de procedură penală, organe de cercetare penală speciale."
2.Articolul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 13
Organele Serviciului Român de Informaţii nu pot efectua acte de cercetare penală, nu pot lua măsura reţinerii sau arestării preventive şi nici dispune de spaţii proprii de arest. Prin excepţie, organele Serviciului Român de Informaţii pot fi desemnate organe de cercetare penală speciale conform art. 55 alin. (5) şi (6) din Codul de procedură penală pentru punerea în executare a mandatelor de supraveghere tehnică, conform prevederilor art. 57 alin. (2) teza finală din Codul de procedură penală."
„Sunt nule absolut”
„Practic, mandatele de ascultare s-au pus în aplicare tot de SRI, dar procesele verbale de redare (adică transcrierea înregistrărilor) nu le-a mai făcut SRI, ci procurorii sau poliția judiciară a parchetelor”, a declarat, pentru DC News, avocatul Popoi.
„După ce respinge OUG 6, va modifica, cel mai probabil, Codul de procedură penală, în sensul în care, dacă mandatul de supraveghere tehnică este pus în aplicare de altă instituție decât de parchet sau poliție, el este nul absolut. Deci toate înregistrările astfel obținute sunt nule absolut. Orice modificare la Codul de procedură penală produce efecte de îndată ce este publicată, asta înseamnă că toate procesele care sunt pe rol și conțin ca probe înregistrări făcute cu SRI ar fi afectate în mod direct, adică probele ar deveni nule absolut”, a spus avocatul.
Cu privire la procesele deja încheiate definitiv, „pentru a le putea redeschide e nevoie de introducerea în Codul de procedură penală a unui nou caz de cale de atac extraordinară. Spre exemplu, să introducă posibilitatea formulării cererii de revizuire dacă soluția de condamnare s-a bazat şi pe una sau mai multe înregistrări făcute de SRI”, conform avocatului.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News