OUG anti-aplicații de transport-încercare de a opri progresul digital

Specialiștii spun că interzicerea aplicațiilor de transport de tip Uber și Clever Taxi reprezintă o măsură "profund nelegală", o "încercare de a opri progresul digital".

Intenția Guvernului de a interzice aplicațiile de transport printr-o ordonanță de urgență a generat o reacție puternică în rândul societății. DC News a cerut părerea unor specialiști cu privire la efectele pe care le-ar putea avea o asemenea măsură.

Avocatul Cristian Bacanu, partener în cadrul firmei de avocatură MDM legal consideră că ordonanța de urgență ar putea să ducă la sancționarea României de către Comisia Europeană. „Proiectul de Ordonanță privind modificarea legii taximetriei este în opinia mea profund nelegal, acesta încălcând legislația europeană. De exemplu, Directiva privind serviciile, Directiva privind prevenția barierelor tehnice în calea comerțului și Directiva privind comerțul electronic. Este posibil chiar ca România să intre într-o procedură de infringement declanșată de Comisia Europeană".

Cristian Bacanu consideră că această măsură interzice practic aplicații precum Star Taxi și Clever Taxi, „deși acestea se bucură de garantarea libertății internetului și comerțului, fiind operatori ai societății informaționale și actori ai economiei colaborative." Avocatul atrage atenția că aceste aplicații au fost apreciate în mod repetat de Consiliul Concurenței „întrucât acestea permit deschiderea spre concurență cinstită a pieței taximetriei și conduc la o îmbunătățire a serviciilor prestate. Apreciez că actul normativ ar avea serioase consecințe și din punct de vedere concurențial."

Cristian Băcanu mai spune că „proiectul de Ordonanță ar mai avea ca efect și eliminarea din piață a aplicațiilor de ridesharing precum Uber și Taxify (complet diferite față de Star Taxi și Clever), aplicații care și-au făcut intrarea în România cu succes în ultimii ani. Această reglementare este de neînțeles întrucât s-a demonstrat că Uber și Taxify ajută mobilitatea urbană și, totodată, există și un proiect de lege al PSD în Parlament care vizează tocmai activitățile de ridesharing. Este inadmisibil ca Guvernul să legifereze prin ordonanță, în contextul în care există o lege în dezbatere parlamentară și urgența nu poate fi sub nicio formă justificată"

La rândul său, Cristian Botan, președintele Coaliției pentru Economia Digitală, spune că este o greșeală să pui obstacole în calea inovației și că aceasta ar trebui reglementată. „Guvernul cere practic unor servicii digitale, fie că vorbim de ridesharing sau de aplicațiile de comandă de taxi, să devină dispecerate de taxi conform unei legislații învechite Este o legislație care a fost scrisă înainte de inventarea smartphone-ului. În opinia mea, este o greșeală enormă și o încercare de a opri progresul digital. Conform noului cadru legal, dacă acest OUG va fi acceptat, modelul de business al acestor servicii s-ar schimba radical și ar duce la limitarea sau chiar ar împiedica funcționare acestora pe piața din România.

Este nevoie de o reglementare specifică, în interesul consumatorului și al economiei românești. Aceste servicii sunt folosite de milioane de oameni și contribuie la modernizarea transportului în orașe.". Coaliția pentru Economia Digitală este o organizație înființată în 2017 care susține economia digitală.

Ce prevede proiectul de ordonanță pus în dezbatere de Guvern?

În primul rând, se elimină din textul normei juridice expresia „în mod repetat". MDRAP urmărește crearea cadrului legal care să asigure sancționarea tuturor șoferilor care folosesc aplicațiile de tip UBER sau Taxify, precum și a taximetriștilor care folosesc aplicații precum Clever sau Star Taxi. Eliminarea sintagmei va duce la posibilitatea autorităților de a aplica sancțiuni imediat, fără a mai fi nevoite să demonstreze caracterul repetat al faptei. Practic, în lipsa unei reglementari care să legifereze serviciile de ridesharing, şoferii care fac Uber sau Taxify vor putea fi sanctionaţi cu amenzi până la 5000 de lei , ceea ce ar duce la limitarea sau chiar dispariţia celor două servicii din România.

Totodată, prin acest OUG se modifică litera j), la articolul 1, care definește dispeceratul ca fiind: "activitatea conexă transportului în regim de taxi, marfă sau bunuri, autorizată de autoritatea de autorizare, care permite preluarea comenzilor de transport prin intermediul telefonului, aplicației informatice mobile de taxi sau alte mijloace ce pot fi descărcate cu ajutorul internetului și le transmite taximetristului prin stația radio de emisie-recepție, prin intermediul aplicației informatice mobile de taxi conectată la internet". Conform noii legi, aplicațiile de taxi Clever și Star nu vor mai putea funcționa fără a fi autorizate ca dispecerat de taxi, chiar dacă prin modelul lor de business dispeceratul nu este necesar.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel