Executivul a stabilit miercuri, prin ordonanţă de urgenţă, cadrul instituţional şi măsurile necesare pentru aplicarea reglementărilor europene care încurajează tranziţia către utilizarea combustibililor sustenabili în domeniul aviaţiei (SAF - sustainable aviation fuel). Tot astăzi, Comisia Europeană a adoptat un regulament de instituire a unei etichete a emisiilor generate de zboruri (FEL), care oferă o metodologie clară şi fiabilă pentru calcularea emisiilor generate de zboruri.
Citește mai multe aici: UE, un pas important către o aviație mai curată. Noul regulament adoptat
Potrivit unui comunicat al Guvernului, se asigură astfel predictibilitate şi claritate pentru operatorii de aeronave, administratorii aeroporturilor şi furnizorii de combustibili din aviaţie în ceea ce priveşte autorităţile competente cărora li se pot adresa, având în vedere că, potrivit Regulamentului (UE) 2023/2405 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 octombrie 2023 privind asigurarea unor condiţii de concurenţă echitabile pentru un transport aerian durabil (ReFuelEU în domeniul aviaţiei), începând din 2025 au obligaţia de a raporta autorităţilor competente desemnate şi Agenţiei UE pentru Siguranţa Aviaţiei o serie de informaţii care reflectă îndeplinirea reglementărilor pentru tranziţia la un transport aerian durabil. Stabilirea cadrului instituţional prin această ordonanţă de urgenţă este necesară inclusiv pentru situaţia în care operatorii de aeronave ar intenţiona, în baza prevederilor Regulamentului UE, solicitarea unor derogări temporare aplicabile începând cu 1 ianuarie 2025, precizează sursa citată.
"Decizia de acordare a unor astfel de derogări îi revine Autorităţii Aeronautice Civile Române, în calitate a autoritate responsabilă cu asigurarea aplicării prevederilor referitoare la obligaţiile operatorilor de aeronave aflaţi în responsabilitatea României şi cele pentru administratorii aeroporturilor din Uniune situate pe teritoriul României. Derogările pot fi acordate temporar, în mod excepţional, pe baza unei justificări detaliate şi adecvate a operatorului de aeronave, pentru zborurile pe o anumită rută, existentă sau nouă, pe distanţe mai mici de 850 de kilometri sau, după caz, pentru distanţe de până la 1.200 kilometri pentru rute care fac legătura cu aeroporturi situate pe insule fără legături feroviare sau rutiere, cu plecare de pe un aeroport aflat pe teritoriul României", se arată în comunicat, notează Agerpres.
Totodată, Ministerul Energiei este desemnat autoritate competentă responsabilă în cazul furnizorilor de combustibili de aviaţie aflaţi în responsabilitatea României. Actul normativ detaliază, de asemenea, rolul şi atribuţiile care le revin Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, Autorităţii Navale Române, precum şi Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării în aplicarea reglementărilor UE menţionate şi notificarea Comisiei Europene în ceea ce priveşte implementarea lor, transmite Guvernul.
Ordonanţa prevede faptele care constituie contravenţii în cazul nerespectării prevederilor Regulamentului (UE) 2023/2405, modalitatea de constatare a acestora şi de aplicare a sancţiunilor, care constau în amenzi de la 3.000 până la 80.000 de lei sau, în funcţie de caz, chiar suspendarea dreptului de operare pe aeroporturile din România.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News