Sociologul Dumitru Sandu, vicepreședintele Comisiei de Etică a Universității din București, explică de ce a fost propusă modificarea legii plagiatului. UB a propus, joi, MEC eliminarea statutului privilegiat al demnitarilor, a căror lucrări nu pot fi analizate de comisiile de specialiști din universități, ci doar de un Consiliu Național, aflat în subordinea ministerului. Universitatea a cerut parlamentarilor să inițieze un proiect de lege în acest sens.
”Un articol dintr-o ordonanță de urgență din 2011 a creat o veritabila cupolă pentru protejarea plagiatului demnitarilor, scrie prof. Dumitru Sandu, într-un text publicat de contributors.ro. Transpartinic și demn de o cauză mai bună, invocat ca piatră a înțelepciunii – de juriști, miniștri, parlamentari, primari etc. - articolul a fost reluat în lege, în regulamente interne, decizii ministeriale. În fapt, cupola nu are temei nici moral, nici juridic. A funcționat si functionează profund discriminatoriu în favoarea unui segment al puterii, fară niciun fel de logică democratică. Ordonanța stipulează modul de rezolvare a sesizărilor de abatere de la ”normele de bună conduită în activitatea de cercetare-dezvoltare”, transmise Consiliului Național de Etică (CNE, denumit în acest material și ”Consiliu”). În mod obișnuit, sesizarea pentru persoana suspectată de încălcare a normelor de deontolgie a cercetării (de plagiat, implicit) este trimisă de către CNE , în primă etapă, la nivelul instituției unde a avut loc abaterea de la cercetarea științifică. Ulterior, în etapa a doua, CNE, face propria analiză, folosind și datele primite din prima etapă”.
Cum scapă demnitarii
”Un mod de lucru într-o singură treaptă, în interiorul Consiliului, se adoptă pentru conducători de instituții din domeniile cercetării-dezvoltării sau pentru ”persoane cu funcții de demnitate publică”. CNE fiind organism consultativ al Ministerului Educației, propunerile sale sunt transmise pentru avizare la biroul juridic al Ministerului.
Exceptarea despre care vorbește ordonanța anterior mentionată se referă strict la modul de lucru din interiorul Consiliului. Aici și numai aici demnitarii sunt exceptați, adică protejați pentru a nu fi judecați ca oamenii obișnuiți. Nici legea educației (1/2011), nici legea referitoare la ”buna conduită în cercetarea ştiinţifică” (206/2004) nu vorbesc de faptul că demnitarii suspecți de plagiat sau abateri similare de la buna conduită intelectuală trebuie să fie exceptați de la evaluare în cadrul comisiilor de etică din universitățile unde și-au realizat doctoratele. Nici formularea limitativă care ar susține că “singura instituţie abilitată să facă evaluarea pentru toţi demnitarii” în materie de suspiciune de plagiat ar fi CNE nu apare în cele două legi.
Autonomia universitară, afectată
”Nici Daniel Funeriu, ministru al educației la vremea respectivă, nici Markó Béla, viceprim-ministru, semnatarii notei de fundamentare, nu au găsit de cuviință să lămurească cititorii OUG de ce este introdus un sistem special pentru demnitari. Nici prim-ministrul Emil Boc, cel care a contrasemnat pe textul OUG nu a adus, după câte știu, precizări ulterioare asupra stringenței acțiunii de protejare prin discriminare pozitivă a demnitarilor, scrie prof. Sandu.
La ce ne putem aștepta? În continuare dacă ești primar, ministru, parlamentar sau prim-ministru vei beneficia de cupola privilegiilor asigurate de Minister pe linia OUG 28/2011-CNE? Ar fi cea mai proastă variantă care duce clar la practici discriminatorii, favorabile oamenilor de la putere, la compromiterea ideii de autonomie universitară prin ingerință politică”, concluzionează prof. Dumitru Sandu.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu