Pădurea complexului Scroviştea, zonă naturală protejată la nivelul UE, va fi trecută în gestiunea RA-APPS şi constituită, prin derogare de la mai multe legi, ca fond de vânătoare pentru complexul de protocol al preşedintelui României, operaţiune efectuată şi de Guvernul Năstase, dar anulată în 2008.
Pădurea Scroviştea are regim de zonă naturală protejată, recunoscut şi la nivelul Comisiei Europene.
Acest fond cinegetic va fi atribuit în mod direct în gestiunea Regiei Patrimoniului Protocolului de Stat (RA-APPS), pentru o perioadă de zece ani, relevă un proiect de lege pregătit în acest sens şi încă neprezentat Guvernului, transmite Mediafax.
Toate aceste operaţiuni vor fi efectuate prin derogare de la mai multe legi care reglementează protecţia mediului.
Astfel, o suprafaţă de 2.562 hectare din fondul forestier al complexului Scroviştea, proprietate publică a statului, va fi trecută în administrarea RA-APPS prin derogare de la Codul Silvic, care stabileşte că fondul forestier trebuie administrat de Regia Naţională a Pădurilor-Romsilva. Fondul forestier va fi administrat printr-un ocol silvic care urmează să fie constituit tot prin derogare de la lege în ceea ce priveşte suprafaţa minimă de constituire în regiunea de câmpie, aceeaşi derogare urmând să fie aplicată şi pentru constituirea pădurii ca fond cinegetic.
Derogarea este necesară deoarece Legea vânătorii şi a protecţiei fondului cinegetic impune ca suprafaţa unui fond de vânătoare în zona de câmpie să fie de cel puţin 5.000 hectare.
Tot prin derogare de la lege, RA-APPS va fi inclusă în categoria gestionarilor de fonduri cinegetice şi va prelua pădurea în gestiune prin atribuire directă.
În forma administrativă actuală, pădurea Scroviştea este declarată zonă naturală protejată şi reprezintă un sit de importanţă comunitară, inclus în reţeaua ecologică europeană Natura 2000, fiind interzise activităţi sau lucrări care nu sunt legate de conservarea şi protecţia acestei zone.
RA-APPS: Regimul de arie protejată naturală nu împiedică administrarea de către regie a fondului forestier
RA-APPS consideră însă că regimul de arie naturală protejată "nu este de natură a constitui un impediment" în ce priveşte administrarea de către regie a fondului forestier şi asigurarea serviciilor de reprezentare şi protocol, "ambele utilităţi putând coexista".
Regia invocă şi avantaje financiare care ar rezulta din acest transfer al dreptului de administrare, arătând că, fiind în baza materială de reprezentare şi protocol, fondul forestier pe care se află şi imobilele destinate acestor servicii poate fi administrat "optim", pentru acesta alocându-se cu prioritate fonduri din bugetul instituţiei.
"În acelaşi timp, potrivit actului normativ de organizare şi funcţionare şi înregistrărilor efectuate la Registrul Comerţului , atât regia, cât şi Sucursala Agrosilvică şi de Agrement Scroviştea are în obiectul său de activitate conservarea, dezvoltarea şi valorificarea fondului forestier, agricol şi cinegetic. Caracterul special al acestui fond rezidă în utilizarea acestuia pentru activitatea de reprezentare şi protocol la nivelul preşedintelui României, serviciu de interes public, care necesită luarea unor măsuri de siguranţă maximă, activitate desfăşurată special de către regie", mai arată însă RA-APPS.
Pe baza acestor justificări şi invocând "caracterul special" al activităţii regiei şi folosinţa terenurilor forestiere aferente care au în principal alt scop de gospodărire decât restul fondului forestier naţional, RA-APPS apreciază că se justifică derogarea de la prevederile legii şi atribuirea în administrarea regiei a acestui fond forestier, proprietate publică a statului.
"Pe de altă parte, potrivit Legii vânătorii şi protecţiei fondului cinegetic, suprafaţa unui fond de vânătoare în zona de câmpie este de cel puţin 5.000 hectare. Pentru că această condiţie nu este îndeplinită şi pentru ca activităţile legate de aplicarea legii să se poată desfăşura în mod corespunzător, se justifică exceptarea de la prevederile din lege şi constituirea unui fond de vânătoare pe suprafaţa respectivă, fond de vânătoare atribuit în gestiune regiei", mai argumentează RA-APPS.
Instituţia mai arată că încă de la înfiinţare a utilizat complexul Scroviştea şi că administrarea fondului forestier şi a celui de vânătoare de către o altă persoană juridică "ar conduce la perturbarea activităţii regiei" şi la imposibilitatea realizării obiectului de activitate pentru care a fost înfiinţată Sucursala Agrosilvică şi de Agrement Scroviştea.
O lege similară a fost aprobată de Guvernul Năstase în 2002, RA-APPS reacţionând atunci la articolele de presă şi negând că premierul din acea perioadă, preşedinte al Asociaţiei Generale a Vânătorilor şi Pescarilor, s-ar pregăti să vâneze pe domeniile prezidenţiale de la Scroviştea.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News