Pământul va avea o "nouă "lună" care va orbita planeta noastră mai mult de 50 de zile

Foto cu caracter ilustrativ: Pexels

Pământul este pe cale să câștige un nou companion cosmic, deoarece un asteroid mic urmează să intre în orbita planetei noastre pentru aproximativ două luni.

Începând cu 29 septembrie, această „mini-lună” va face o singură orbită în jurul Pământului înainte de a se deplasa către alte regiuni ale sistemului solar.

Asteroidul cu un diametru de 10 metri, acum numit 2024 PT5, a fost observat pentru prima dată pe 7 august de Sistemul de Alertă pentru Impactul Terestru al Asteroizilor (ATLAS) al NASA, care poate fi vizualizat cu ajutorul anumitor telescoape.

Cercetătorii au urmărit traiectoria „mini-lunii”, constatând că aceasta va rămâne pentru scurt timp în câmpul gravitațional al Pământului până pe 25 noiembrie.

Când obiectele apropiate de Pământ - asteroizi și comete - ajung la o distanță de 28 de milioane de mile de orbita Pământului, ele urmează o traiectorie în formă de potcoavă.

Orbita aduce aceste obiecte mai aproape de planeta noastră cu o viteză relativă mică, ceea ce le prinde temporar în orbita Pământului, așa cum se va întâmpla cu 2024 PT5.

Cercetările anterioare au arătat că această piatră spațială nu reprezintă o amenințare pentru Pământ, dar experții în dinamică a asteroizilor de la Universitatea Complutense din Madrid au suspectat că ar putea rămâne temporar în câmpul gravitațional al Pământului.

Cercetătorii au analizat datele privind dimensiunea asteroidului, viteza de deplasare și traiectoria pentru a aproxima calea acestuia în cele două luni de după descoperirea sa în august.

Această mini-lună ar putea fi și un fragment care s-a desprins de luna noastră

Studiul a constatat că roca spațială va intra în orbita Pământului ca o mini-lună din 29 septembrie până pe 25 noiembrie, orbitând planeta noastră o dată în decurs de 53 de zile înainte de a scăpa înapoi în spațiu.

Tony Dunn, un astronom amator care creează simulări ale orbitelor, a postat o animație a traiectoriei pe care 2024 PT5 o va urma în jurul planetei noastre. Dunn nu a fost implicat în studiul respectiv.

Observarea traiectoriei asteroidului le-a permis cercetătorilor să-l urmărească înapoi până la originea sa.

Aceștia au concluzionat că cel mai probabil provine din centura de asteroizi Arjuna, un grup de asteroizi cu orbite în jurul soarelui similare cu cele ale Pământului.

Cercetătorii și-au publicat concluziile în revista Research Notes of the American Astronomical Society.

Însă Paul Chodas, directorul Centrului pentru Studiul Obiectelor Aproape de Pământ de la Laboratorul de Propulsie cu Jet al NASA (JPL), care nu a fost implicat în studiu, a spus pentru New York Times că 2024 PT5 ar putea avea o poveste de origine diferită.

Mișcările anterioare ale asteroidului sugerează că este „posibil un fragment de ejecta de la un impact pe lună”, a spus Chodas, ceea ce înseamnă că această mini-lună ar putea fi un fragment care s-a desprins de luna noastră.

Asteroidul 2024 PT5 nu este primul care rămâne în jurul planetei noastre pentru o perioadă. De fapt, această rocă spațială urmează o traiectorie similară cu cea a unui asteroid anterior numit 2022 NX1, care a devenit o mini-lună pentru o scurtă perioadă în 2022.

Dar există unele dezacorduri privind ideea că acest asteroid poate fi considerat tehnic o adevărată mini-lună. Pentru a se califica, un asteroid trebuie să completeze cel puțin o orbită completă în jurul Pământului.

„Cu siguranță nu va completa o revoluție completă în sistemul Pământ-lună în această toamnă, așa că nu sunt sigur că aș clasifica-o drept o mini-lună”, a declarat Lance Benner, investigator principal al programului de cercetare radar a asteroizilor la JPL al NASA, pentru NYT. El nu a fost implicat în studiu.

Indiferent de cum clasifici acest orbiter vizitator, asteroizii precum 2024 PT5 ne reamintesc de tot traficul ceresc care trece pe lângă Pământ și de importanța studiului interacțiunilor sale cu planeta noastră, conform Daily Mail.

NoMy - smt4.5.3