O pană de curent în centrul de control al misiunilor SpaceX din California a dus la pierderea controlului la sol pentru cel puțin o oră, în timpul unei misiuni istorice care a inclus prima activitate extravehiculară (spacewalk) realizată de astronauți privați. Conform unor surse apropiate situației, incidentul ridică semne de întrebare cu privire la transparența și siguranța misiunilor comerciale spațiale, potrivit Reuters.
Citește și: Ziua 20 de rezistență: Mii de protestatari pro-UE continuă lupta la Tbilisi, capitala Georgiei
Misiunea Polaris Dawn, care a durat cinci zile, a fost desfășurată de patru astronauți privați, printre care Jared Isaacman, miliardar și partener de lungă durată al lui Elon Musk. Isaacman, care a finanțat și alte două misiuni SpaceX, a fost recent nominalizat de președintele ales Donald Trump pentru a conduce Administrația Națională Aeronautică și Spațială (NASA).
Surse apropiate companiei SpaceX au declarat pentru sursa citată că pana de curent a fost cauzată de o scurgere într-un sistem de răcire amplasat pe acoperișul facilității din Hawthorne. Aceasta a declanșat o supratensiune care a oprit complet sistemul de control al misiunii, blocând capacitatea operatorilor de a trimite comenzi către nava spațială Dragon aflată pe orbită.
Deși echipajul de pe naveta Dragon, inclusiv Isaacman, nu a fost în pericol, incidentul a evidențiat vulnerabilitățile misiunilor comerciale spațiale. Conform surselor, echipajul ar fi avut capacitatea de a controla nava în mod autonom dacă problema ar fi persistat. Totuși, lipsa controlului de la sol timp de cel puțin o oră a subliniat importanța unei reacții rapide în situații de urgență.
Incidentul a scos într-o lumină nefavorabilă capacitatea SpaceX de a gestiona situații critice. Potrivit unei surse, compania nu avea copii fizice de rezervă ale procedurilor necesare pentru transferul controlului misiunii către un centru de rezervă din Florida. De asemenea, serverele care ar fi trebuit să faciliteze transferul au fost și ele afectate de pana de curent.
SpaceX și Elon Musk nu au răspuns întrebărilor adresate de Reuters. De asemenea, nu este clar dacă SpaceX a notificat Administrația Federală a Aviației (FAA), instituția responsabilă de autorizarea lansărilor spațiale. Surse apropiate companiei au precizat că NASA a fost informată despre incident, având în vedere că o misiune similară urma să fie desfășurată la scurt timp, implicând astronauți ai agenției spațiale americane.
Nominalizarea lui Jared Isaacman pentru funcția de administrator NASA a declanșat dezbateri privind posibilele conflicte de interese. Isaacman are legături financiare cu SpaceX, compania sa, Shift4 Payments, deținând acțiuni în cadrul SpaceX. Dacă va fi confirmat în funcție, Isaacman va conduce o agenție care a acordat SpaceX contracte de peste 15 miliarde de dolari.
Mai mult, Elon Musk a fost propus de președintele Trump pentru a conduce o comisie de eficientizare a reglementărilor guvernamentale. Criticii susțin că această poziție i-ar permite lui Musk să influențeze reglementările care vizează atât SpaceX, cât și Tesla.
În prezent, misiunile spațiale comerciale nu sunt supuse unor reglementări stricte în Statele Unite. Un moratoriu aprobat în 2004 și reînnoit periodic de Congres permite companiilor private să nu raporteze incidentele apărute în spațiu. Criticii consideră că această lipsă de transparență limitează capacitatea autorităților de a investiga și de a preveni incidente similare.
"Este necesară o mai mare transparență pentru ca întreaga industrie să înțeleagă ce se întâmplă și să prevină incidente similare", a declarat Douglas Ligor, cercetător la RAND Corporation. Congresul este așteptat să prelungească moratoriul în ianuarie 2024.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu