Pandantiv vechi de aproape 25.000 de ani: Analiza ADN-ului a dezvăluit cui a aparținut de fapt. O descoperire unică

Sursa Foto YouTube NORTH 02

Pandantivul a fost găsit în celebra Peșteră Denisova, din Rusia.

Potrivit publicației IFL Science, ADN-ul antic extras dintr-un pandantiv cu dinți de cerb a dezvăluit că bijuteriile vechi au fost purtate de o singură femeie cu 19.000 și 25.000 de ani în urmă.

Găsit în celebra peșteră Denisova din Rusia, bijuteria aparținea unei femei cu legături genetice puternice cu un grup de oameni care locuia mai la est, în Siberia.

Artefactele din epoca de piatră dețin secrete vitale despre societățile antice și sunt esențiale pentru înțelegerea modului în care au trăit oamenii în preistorie.

Din păcate, totuși, aceste obiecte pot fi rareori legate de indivizi specifici, deoarece sunt rareori găsite alături de rămășițe umane reale din trecutul profund.

Extragerea ADN-ului

Pentru a depăși acest obstacol, cercetătorii au dezvoltat acum o tehnică de extragere a ADN-ului din artefactele scheletice fără a le deteriora. Cercetătorii au folosit această tehnică pentru a obține material genetic dintr-un pandantivul descoperit în peștera Denisova. Renumită pentru că adăpostește dovezi ale unei specii umane străvechi cunoscute sub numele de Denisoveni, peștera a fost, de asemenea, adăpostul oamenilor de Neanderthal și al oamenilor preistorici moderni.

Pe lângă extragerea materialului genetic de la cerbul wapiti din care a fost făcut obiectul, cercetătorii au descoperit și urme ale omului care a făcut, a manipulat sau a purtat pandantivul.

”Cantitatea de ADN uman pe care am recuperat-o din pandantiv a fost extraordinară”, a spus Essel. ”Aproape ca și cum am fi luat probe dintr-un dinte uman.”

Examinarea ADN-ului și rezultatele

Examinând ADN-ul mitocondrial obținut din artefact, autorii studiului au concluzionat că cea mai mare parte a acestui material genetic aparținea unui singur individ. Genomul uman și  cerbul wapiti a permis cercetătorilor să estimeze vârsta pandantivului fără a fi nevoie de datare distructivă cu radiocarbon.

Conform rezultatelor lor, piesa a fost realizată și folosită între 19.000 și 25.000 de ani în urmă.

O analiză a ADN-ului extras din pandantiv a arătat că vechiul proprietar avea o mare afinitate genetică cu nativii americani din zilele noastre. Când au comparat acest material cu alte genomi antice, cercetătorii au descoperit că purtătorul pandantivului era strâns legat de un grup uman preistoric numit Eurasiaticii de Nord Antici. Urme ale acestei filiații au fost găsite anterior în peșteri mai la est, în Siberia și datate cu 17.000 și 24.000 de ani în urmă.

”În rezumat, munca noastră evidențiază faptul că artefactele realizate din oase sau dinți sunt o sursă neexploatată anterior de ADN uman antic, care poate oferi informații despre ascendența și sexul biologic al indivizilor care au manipulat, purtat sau purtat aceste obiecte în trecutul profund”, concluzionează autorii studiului.

YesMy - smt4.5.3