Școala de astăzi trece prin momente de redifinire structurală și funcțională. Acest lucru se întâmplă gradat, dificil, pentru că școala este un sistem extrem de rezistent la schimbare și acceptă greu noi perspective, afirmă profesorul doctor Ion-Ovidiu Pânișoară, Director, Departamentul de Formare a Profesorilor la Universitatea din București.
Întrucât există o mare diferență între discursul teoretic și ceea ce se petrece de multe ori la catedră, elementul cel mai important în această ecuație este dat de răspunsul la întrebarea: „de ce vine elevul la școală?", notează specalistul în Educație, Ion-Ovidiu Pânișoară.
În acest context, profesorul universitar amintește modelul rezonanței pentru performanță conceput de către Newburg în urma cercetării efectuate pe mai mult de 350 persoane din patru domenii de activitate – atletism, muzică, medicină, afaceri.
În urma interviurilor realizate, autorul cercetării a surprins un "cerc al datoriei" pe care o persoană îl urmăreşte când intenţionează să atingă un obiectiv înalt: practică –încercare şi eroare – practică mai intensă – altă încercare, tipar după care și școala acționează asupra elevului.
[citeste si]
Însă, acestui cerc al datoriei, trebuie să i se alăture un "cerc al libertăţii", care constă într-o abordare de tip experenţial a scopului propus.
Dacă prima abordare poate suscita frustrări, resentimente în urma apariţiei de obstacole până în momentul obţinerii de rezultate, cel de-al al doilea tip de abordare este însoţită de centrarea pe sentimentele care apar, dar care pot susţine atingerea obiectivelor. Această ultimă abordare conduce la îmbunătăţirea spectaculoasă a rezultatelor.
"Modelul lui Newburg propune contactul cu obiectivul propus, dar abordarea lui nu doar raţională, ci şi prin contactul afectiv – subiectul trebuie să se centreze pe „cum doreşte acesta să simtă decât doar să se centreze pe ce trebuie să facă"", mai spune profesorul universitar Pânișoară, care propune părinților și profesorilor de succes mai mai multe teme de reflecție legate de acest subiect:
"Cât de mult din ceea ce se întâmplă la școală zi de zi este tributar cercului datoriei?
De ce devine școala „o datorie" a elevului (și nu mai mult decât atât)?
De ce lăsăm motivația pe ultimul loc atunci când ne gândim la elev?
Este elevul OBLIGAT să vină la școală?
Care sunt consecințele?"
Citește mai multe pe performante.ro
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News