Dascălul are obligația de a identifica noi metode de predare în școală, să crească gradul de atractivitate a informațiilor pe care le transmite, astfel încât elevul să fie atras pe calea minunată a cunoașterii, atrage atenția profesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară de la Universitate București, doctor în Științe ale Educației. Potrivit specialistului în Educație, elevul nu vine la școală pentru că vrea să învețe, ci pentru că părinții sau altcineva din anturaj au înfățișat-o în culoarea roz sau pentru că este obligat.
În opinia profesorului universitar Ion-Ovidiu Pânișoară, rolul principal al profesorului este acela de a-l atrage pe copil să învețe, iar primul lucru pe care trebuie să-l facă pentru a obține un astfel de efect este să se aplece asupra conținutul informațional, să-l facă atractiv, cât mai atractiv.
Specialistul în Educație amintește de legea minimului efort explicată de Zipf, conform căreia, într-o limbă, cel mai des folosite cuvinte sunt cele mai scurte, iar dacă nu sunt suficient de scurte, ele sunt scurtate, un exemplu fiind cuvântul "prof", scurtat de la cuvântul "profesor". În consecintă, profesorii ar trebui să coreleze modul în care transmit conţinutul de predat cu o principiul minimului efort ceea ce înseamnă că activitatea de predare ar trebui să fie mai focalizată, succintă şi direcţionată spre lucrurile esenţial de învăţat.
În plus, având în vedere că în ultimii ani s-a observat o accelerare fără precedent a „bombardamentului" cu informaţii în special asupra tinerei generații, ceea ce conduce inevitabil la o selectivitate mai ridicată, și combinând cu perspectiva oferită de Zipf, profesorul universitar Pânișoară susține că importanţa regândirii programelor şi manualelor şcolare şi – în cele din urmă – a fiecărei activităţi didactice în parte, ar trebui să fie din ce în ce mai mare.
De aceea, este important, de exemplu, să fie identificate idei noi, să fie schimbat din când în când ceva din stilul profesorilor de predare, să se vină cu materiale didactice inovative.
Pentru a creşte gradul de atractivitate a informaţilor pe care dascălii le transmit elevilor, specialistul în Educație amintește și de efectul Zeigarnik, care spune că oamenii sunt tentaţi să reţină mai uşor lucruri care au rămas incomplete decât lucrurile care sunt complete.
Folosind acest efect, profesorii pot gândi secvenţele didactice astfel încât curba de tensiune să nu fie finalizată în interiorul unei singure ore – lăsând anumite elemente interesante pentru data viitoare.
Citește mai multe pe performante.ro
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News