În practica educațională, de multe ori, se folosește motivarea prin frică atât în școală, cât și de părință acasă, însă concluzia unui experiment a fost aceea că frica la cote înalte produce inhibiție.
Profesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară, doctor în Științe ale Educației în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației, aduce în discuție eficiența folosirii fricii ca motivator pentru învățare, în contextul în care poporul român chiar exprimă acest lucru foarte clar: „frica păzește pepenii!".
Specialistul în Educație amintește, astfel, de ipoteza emisă de Janis şi Feshbach după care audienţa unui comunicator devine mai înalt motivată de a accepta afirmaţiile acestuia, dacă este utilizat un nivel implicit de frică (inducerea unei tensiuni emoţionale). Pentru a-şi testa ipoteza, cei doi autori au efectuat un experiment de recomandare a unei bune igiene a dinţilor, folosind trei mesaje diferite care au conținut informații despre cauzele distrugerii danturii şi recomandări asupra practicilor de igienă în acest sens.
Primul mesaj urmărea să inducă frică la cote înalte, precizând cele mai grave boli la care s-ar putea ajunge din cauza cariilor dentare. Cel de-al doilea mesaj era de nivel ponderat, centrat pe descrierea pericolelor curente ale unei igiene defectuoase a dinţilor, în timp ce al treilea mesaj era cu un cuantum redus de frică.
La final, autorii experimentului au observat că cea mai eficientă modalitate de a induce o igienă dentară corectă la subiecţi a aparţinut mesajului cu nivel scăzut de frică, pe când primul mesaj a produs supărare la subiecţi care au intrat într-o stare defensivă, de evitare
În consecință, frica la cote înalte poate produce inhibiţie, dar Coon afirmă că există alte elemente care pot oferi o motivare afectivă pozitivă, respectiv dezvoltarea entuziasmului.
Citește mai multe pe performante.ro
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News