De multe ori, părinții, educatorii și, în special, elevii privesc cu scepticism manualele școlare actuale, care parcă nu-i mai motivează pe cei cărora le sunt dedicate să le citească. Situația nu trebuie trecută cu vederea, motiv pentru care profesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară, doctor în Științe ale Educației în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației, propune o analiză responsabilă a manualelor școlare, oferind chiar și o grilă de evaluare.
Publicitate
Potrivit specialistului în Educație, când părinții elevilor constată că aceștia citesc manualele de școală fiind obligați și nu din dorința proprie, ar trebui să verifice dacă ele sunt echilibrate informațional, atractive, vii, motivante pentru lectură.
Amintind că într-un material UNESCO apărut sub semnătura lui Roger Seguin se pune accentul pe doar patru aspecte mari: conținut, abordarea pedagogică, limbaj, ilustrații, profesorul universitar Pânișoară oferă părinților de succes o grilă mai clară de evaluare a manualelor școlare.
Este conținutul din manual interesant pentru elevi? (dacă nu este interesant doar obligativitatea școlii o să îi țină aproape de învățare, lucru care vedem cât este de nociv în ultimii ani).
Stimulează conținutul o atitudine pro-socială (importantă pentru dezvoltarea societății, elevii trebuie și educați nu doar instruiți)?
Este conținutul din manual adaptat obiectivelor și nivelului instrucțional al elevilor? (de multe ori aceștia din urmă sunt „uitați", manualele generează ideea că au fost făcute pentru profesori și nu pentru elevi)
Progresul de la un conținut la altul poate să fie urmărit fără dificultăți din partea elevilor? (cât de important este să existe o desfășurare progresivă, pas cu pas care să ducă elevul din aproape în aproape în zona cunoașterii complexe...)
Este vocabularul din manual adapta vârstei și nivelului de dezvoltare al elevilor? (de multe ori am văzut cum profesorii devin „traducătorii" conținuturilor aflate în manual, dar acesta din urmă trebuie să fie cartea elevului și nu a profesorului).
Textul este suficient de ușor de înțeles de către elevi?
Sunt ilustrațiile clare și suficient de interesante/atractive pentru copii? Sunt toate ilustrațiile cuprinse în manual pe deplin justificate? Sau există prea multe? Corespund ilustrațiile conținutului capitolelor în care apar? Transmit ele informații interesante sunt evocatoare și vor stârni interesul elevilor?
Metodologia pedagogică care este cuprinsă în construcția manualului este ușor de aplicat și adaptată obiectivelor de învățare și nivelului de instrucție? Este manualul astfel construit încât să ofere motivație elevilor?
Sunt exercițiile propuse ușoare sau dificile pentru elevi și sprijină evaluarea învățării? Sunt aceste exerciții suficient de variate pentru a se evita plictisirea/saturarea elevilor?
La aceste idei se pot adăuga și altele (vezi, spre exemplu, Project 2061 unde se vorbește despre caracteristici ca: gradul de implicare a elevilor, promovarea gândirii acestora, dezvoltarea ideilor etc.)
Și pentru că specialistul în Educație a avut ocazia să răsfoiască cu multă plăcere un abecedar vechi de opt decenii, frumos și bine alcătuit, atractiv și de dimensiuni mici, potrivit pentru mânuțele care aveau să-l atingă, lansează o temă de reflecție: dacă nu este momentul pentru ca sistemul educațional românesc să revalorizeze trecutul, chiar dacă se vorbește tot mai des despre manuale digitale.
Citește și Părinți de succes: Cine sunt elevii dificili ai unei clase
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Roxana Neagu