"De ce nu înțelegi?" este tipul de întrebare pe care părintele sau profesorul o adresează de multe ori unui copil atunci când acesta nu pricepe ce i se explică. Asta pentru că ceea ce pare logic și clar pentru adult, pentru copil este de neînțeles, situația fiind valabilă și invers. Specialiștii în educație au stabilit însă că este vorba de stiluri de învățare diferite.
Pofesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară, doctor în Științe ale Educației în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației, aduce în atenția părinților de succes un excelent instrument prin care-și pot verifica stilul de învățare, bazat pe un vast inventar dezvoltat de Barbara A. Soloman și
Richard M. Felder, reelaborat după cel din 1995, întocmit de către Richard M. Felder și Eunice R. Henriques. Acest test poate fi găsit la următorul link: http://www.engr.ncsu.edu/learningstyles/ilsweb.html
Pentru a afla stilul propriu de învățare, trebuie oferite răspunsuri la mai multe întrebări.
A. Ce tip de informație preferă subiectul:
(a) senzorială (externă) – care implică observare, găsirea datelor, preferința pentru fapte și experimente sau
(b) intuitivă (internă) unde interesează posibilitățile, speculația, imaginația, teoretizarea? Autorii spun că toată lumea are ambele tendințe, dar cu una dintre ele fiecare se simte mai bine să lucreze.
B. Este mai degrabă o persoană:
(a) vizuală (căreia îi plac picturile, diagramele, graficele, demonstrațiile)
(b) auditivă (preferă discuțiile, reține mai bine ceea ce aude)?
C. Care organizare a informațiilor este mai bună pentru persoana respectivă:
(a) inductivă (unde faptele și observațiile sunt oferite, pornind de la particular – date, observații, măsurători – spre general – reguli de guvernare, legi, teorii)
b) deductivă (care are direcția opusă celei inductive)?
D. Cum îi place să preocesează informațiile:
(a) în mod activ (se implică în activități fizice, în discuții)
(b) reflexiv (prin introspecție)?
E. Care este modul în care înțelege ceea ce învață:
(a) secvențial (pas cu pas)
(b) global (în salturi, având nevoie să aveți o privire globală asupra lucrurilor, făcând pași intuitivi – uneori fără să știe cum ajunge la soluții)?
Nu trebuie pierdut din vedere că fiecare persoană are un stil diferit de învățare, o caracteristică de care trebuie să țină cont atât părinții, cât și profesorii, motiv pentru care Felder și Henriques le recomandă:
- când se predă ceva nou copiilor, informația trebuie să fie corelată cu conținutul prezentat înainte, cu cel ce va urma să fie predat, dar șu cu experiența personală a celui mic;
- trebuie oferit un echilibru între: informația concretă și conceptele abstracte; între exercițiile de rezolvare a problemelor și acele informații care vizează o înțelegere a aspectelor fundamentale;
- copiii trebuie ajutați să-și exerseze atât aspectele senzoriale, cât și cele intuitive;
- trebuie utilizate scheme, filme și elemente grafice înainte, în timpul și după prezentarea verbală;
- celor mici trebuie să li se ofere timp suficient pentru reflecție, pentru integrarea și analizarea informației.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News