Începerea unui nou an școlar este un moment important atât pentru părinți, cât și pentru copii, mai ales pentru cei care se află la debutul unui ciclu, motiv pentru care se impune ca micuții să fie pregătiți cu mare grijă, atrage atenția profesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară, doctor în Științe ale Educației în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației.
Trebuie, însă, făcută "o distincție între momentele cu impact critic - respectiv prima zi de grădiniță, intrarea în clasa pregătitoare, prima zi la liceu - și cele care aparțin continuității".
Astfel, pentru copilul care se află la un moment de debut, necunoscutele legate de noul spațiu educațional în care va merge îi provoacă o stare de nesiguranță și un stress în plus, motiv pentru care, părinții trebuie să-i stabilească un bun start, cu discuții despre școală, despre ce îl așteaptă, eventual cumulate și cu o vizită și cu o întâlnire a părintelui și copilului cu profesorii care vor preda.
"Fie că vorbim despre debut fie că vorbim despre continuitate este bine să discutăm cu copilul despre experiențele plăcute pe care le-a avut cu colegii/profesorii în anul anterior. Chiar dacă nu există o corespondență directă (de exemplu până acum a fost la grădiniță și acum merge la școală), el poate în acest mod să conștientizeze că are puterea de a face față unor situații noi, că a mai avut astfel de probleme și a știut să le rezolve", explică profesorul universitar Pânișoară.
De asemenea, orice copil trebuie pregătit anticipativ și pentru situații mai puțin plăcute, cum ar fi șicanele din partea unor colegi, pentru a putea analiza și reacționa corect.
Venirea școlii nu înseamnă pierderea privilegiilor din vacanță
Unele "relaxări" de care a beneficiat cel mic pe perioada de vacanță trebuie ajustate, însă el nu trebuie să considere că începerea anului școlar înseamnă automat pierderea tuturor "privilegiilor" primite în vacanță. În consecință, va fi instituit un program ferm de somn, punând în teorie practica pașilor mărunți, cu activități relaxante: aducerea lui în pat cu o jumătate de oră înainte de ora stabilită pentru somn, ascultarea unei muzici relaxante, discuții cu părinții despre lucruri frumoase etc. De asemenea, în programul școlar al copilului trebuie integrate și acele elemente care îi fac plăcere (joc, program de televizor, laptop), cu amendamentul ca timpul alocat acestora să fie redimensionat.
Potrivit profesorului universitar Pânișoară, cel mai bine ar fi ca părintele să discute cu cel mic programul din timpul școlii și chiar îndrumat să găsească el locul în orarul zilnic al acelor "privilegii", deoarece copilul va aprecia faptul că este investit cu autoritate și că alegerea îi aparține.
"Mulți părinți cred că începutul școlii presupune că micuțul își începe și el „serviciul”; iar serviciul copilului înseamnă: școală, pregătirea temelor la care se adaugă orele suplimentare (activitățile opționale): engleză, sport, pictură etc. Rezultă o alergare permanentă care produce oboseală nu doar copilului, ci și părintelui (care trebuie să îl ducă la toate aceste activități suplimentare). Iată de ce este bine să alegem împreună cu copilul doar acele activități care sunt potrivite pentru vârsta lui, pentru dezvoltarea și pentru interesele pe care le are", precizează profesorul universitar Pânișoară, avertizând că trebuie să existe un echilibru între efortul depus și „refacerea” forțelor, momentele lui de distracție.
Esențial în pregătirea copilului pentru școală rămâne, însă, relația părinte-copil. Ea trebuie să asigure celui mic siguranța că părintele are încredere în el, dar și că se poate baza pe afecțiunea și sprijinul părinților săi, atât în momentele de reușită, dar mai ales atunci când rezutatele obținute la școală nu sunt cele așteptate și când se impune "un plan de bătaie" stabilit de comun acord pentru a rezolva astfel de probleme.
Citește mai multe pe performante.ro
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News