A ști carte nu este singura condiție esențială pentru a excela în meseria de dascăl, mai ales că fiecare colectiv de elevi la care predă este un câmp dinamic în care se desfăşoară jocul unor forțe multiple: atracție, respingere, afirmare de sine, ascensiune, retragere, suspiciune, pretenții, stimă. Iată de ce profesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară, doctor în Științe ale Educației în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educație, explică ce tipuri de elevi ar putea perturba desfășurarea procesului instructiv-educativ în cadrul școlii.
Plecând de la lista cu personalități dificile întocmită de Quaranta (2009), profesorul universitar Pânișoară, pe baza experienței în câmpul educațional, prezintă diverse manifestări-problemă ce pot fi întâlnite într-o clasă de elevi.
Pustnicul – lucrează bine de unul singur, nu se descurcă prea bine în echipă, și chiar dacă este minuțios și răbdător, va stârni supărare între colegii săi de clasă.
Supăratul – este iritat de orice comentariu, pe care îl percepe ca pe un afront personal și reacționează la orice într-un mod exagerat.
Visătorul – cel care, de cele mai multe ori este plictisit, ceea ce l-ar putea transforma într-un elev problemă, existând riscul să rămână în urmă cumateria predată.
Vedeta – își dorește tot timpul să fie în centrul atenției și pentru asta face permanent „scene” infantile, subjugând uneori atenția profesorului în detrimentul colegilor care au într-adevăr nevoie de aceasta.
Denigratorul – nu se simte bine decât dacă îi „împunge” pe ceilalți cu comentarii răutăcioase, existând riscul ca persoanele țintite să devină demotivate.
Află aici ce alte personalități dificile pot fi întâlnite într-o clasă de elevi
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu