A devenit oare educația un fel de joc de-a șoarecele și pisica, iar copiii vremurilor actuale nu mai acordă școlii un interes corespunzător? Aceste dileme ale părinților și profesorilor ar putea fi rezolvate în măsura în care aceștia ar căuta suficient de mult "cheia" care le-ar deschide copiilor pofta pentru o implicare mai mare în ceea ce ei ar trebui să facă.
Pentru argumentarea principiului participării active, profesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară, doctor în Științe ale Educației în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației, aduce în atenția părinților de succes și a dascălilor două studii. Amuzante și, totodată, foarte edificatoare, cele două experimente demonstrează că "dacă oferim celui de lângă noi o motivație profundă pentru ceva nu mai este necesară obligația (întreținută de formulări de genul „mergi la școală, ăsta este serviciul tău!”)".
În primul studiu adus în atenție, (Zaltman, 2007), un eșantion de persoane aveau sarcina să vizioneze un film şi să rețină numărul de pase pe care le dădeau un grup de sportivi cu o minge de baschet. Interesant este că participanții la studiu nu remarcau că, în film, prin cadru, la un moment dat, trecea și o gorilă pe lângă grupul de sportivi, fapt care nu a trecut neobservat de subiecții cărora nu li s-a cerut ca în timpul vizionării să numere pasele.
În cazul celui de-al doilea experiment, efectuat de Simons şi Levin (apud Ciccotti, 2007), un cercetător oprea câte un trecător pe stradă rugându-l să-i dea indicaţii privitoare la modul în care putea să ajungă la o anumită adresă. În timp ce acesta era informat în legătură cu ceea ce solicitase, doi muncitori treceau printre interlocutori cărând o uşă: în spatele acesteia stătea ascunsă o altă persoană care îi lua locul primului experimentator, cel, care se ascundea după uşă, ieşind apoi, din raza vizuală a „victimei”. Deși trecătorul se afla, ulterior, în fața unei alte persoane decât aceea căreia începuseră să îi dea indicaţiile, el continua să ofere lămuriri, fără a realiza că nu vorbea cu cel care solicitase ajutorul.
Ce relevanță au cele două studii
Rezultatele obținute în urma acestor două experimente relevă faptul că, pentru cei mici, orice obligație nu mai este necesară, dacă li se dă să facă ceva care le captează întreaga atenție.
De aceea, este foarte important ca părinții să se perfecționeze în această meserie complexă și dificilă - cea de părinte -, iar școala să se reinventeze, atrage atenția profesorul universitar Pânișoară.
Citește mai multe pe performante.ro
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News