Părinți de succes: Greșeli ce trebuie evitate în ascultarea activă

ascultare activa
ascultare activa

Pentru a căpăta în viitor forță de convingere mai mare și a-și asigura un drum larg către succesul social, un copil este bine să fie învățat să practice ascultarea activă, era sfatul pe care profesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară, doctor în Științe ale Educației în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educație, îl recomanda părinților de succes în materialul precedent. Revenind la aceeași temă specialistul oferă, în continuare, informații privind greșeli ce trebuie evitate în receptarea mesajelor.

Înainte de a explica ce anume trebuie învățați copiii sau elevii legat de ascultare, profesorul universitar Pânișoară notează câteva lucruri, observate de Raymond și Mark Ross, la care părinții sau dascălii trebuie să fie atenți în ascultare.

Astfel, anumite mesaje nu sunt niciodată auzite, întrucât cel mic nu este atent la ceea ce i se transmite, sau alte mesaje ajung doar în zona interpretării, fiind ianalizate superficial. De asemenea, sunt mesaje care parvin simultan sau într-o succesiune foarte apropiată, astfel că cel căruia îi sunt destinate, respectiv copilul, fie este atent doar la o parte din mesaj, fie unele dintre ele le distorsionează pe celelalte. În consecință, părintele sau profesorul trebuie să acorde o atenție deosebită la coerența dintre comunicarea verbală și nonverbală.

În plus, nu trebuie ignorată nici starea emoțională în care se află receptorul mesajului, pentru a nu fi alterată descifrarea sa.

Greșeli însă pot apare și din partea celui care ascultă, astfel că părinții, ca și profesorii, trebuie să știe ce trebuie să îi învețe pe cei mici. Prin urmare, nu trebuie insistat că tema este banală ori superficială, pentru a nu ajunge la cea mai gravă greșeală de ascultare: a se preface că ascultă, tipul celui care "doarme cu ochii deschiși", explică profesorul universitar Pânișoară.

Nici criticarea persoanei care vorbește nu trebuie încurajată, ca de altfel și evitarea apariției stereotipurilor/prejudecăților, întrucât dacă nu se reușește să se lupte împotriva prejudecăților avute forța ascultării scade foarte multe.

Pe de altă parte, trebuie punctat faptul că ascultarea se antrenează, motiv pentru care este util ca micuții să fie învățați să asculte, să se discute cu ei despre cum ascultă, să fie observați când ascultă alți oameni, dar și să li se ofere sfaturile ce se impun.

Citește mai multe pe performante.ro

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel