Publicitate
Procesul educațional al unui copil implică, în principal, responsabilitatea părinților, care, de cele mai multe ori sunt copleșiți de complexitatea rolului lor didactic și încearcă să obțină ajutor din partea unor specialiști. Însă, pentru acei părinți, lipsiți de sprijinul și consultanța unei persoane calificate, profesorul universitar Ioan-Ovidiu Pânișoară, după ce a prezentat săptămâna trecută teoria inteligențelor multiple a profesorului Howard Gardner, de la Universitatea Harvard, astăzi continuă cu prima opțiune recomandată de expertul în resurse umane Guy Missoum părinților responsabili în definitivarea unui profil de succes a copilului lor.
Astfel, un prim obiectiv pe care un părinte se impune al urmări în dezvoltarea personală a micuțului este ameliorarea capacităților de atenție și concentrare. Indiferent de tipul de activitate în care este implicat un copil la un moment dat, acesta trebuie educat să își gestioneze capacitățile de concentrare și atenție.
”Atenția și concentrarea au la bază necesitatea exercițiului. Lucrurile nu sunt simple și nici nu se întâmplă peste noapte. Școala solicită de multe ori ca elevul să aibă o capacitate crescută de atenție și de concentrare, dar nu face nimic concret în direcția asta”, atrage atenția profesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară, doctor în Științe ale Educației în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației.
Distinsul profesor explică ulterior, cum prin joc și amuzament, părinții pot stimula și dezvolta capacitatea de sesizare a realității înconjurătoare de către copil.
Prin întrebări de genul “Poți descrie tot ce ai văzut în ultimele 3 minute?”, ”Ghicește la ce privesc și este verde?” (Simister 2011) sau rugându-l pe cel mic să pună întrebări părinților pentru a fi ei cei testați la capitolul concentrare și atenție, copilul devine motivat să preia conducerea jocului, răspunzând astfel unui prim pas în dezvoltarea persoanala a adultului de mâine.
”Jocurile de dezvoltare a concentrării pot și ele să fie utile aici. Putem să încercăm amândoi (părintele și copilul) să reținem o poezie sau un text scurt în condiții speciale (puteți să măriți volumul la televizor, să puneți un alt membru al familiei să încerce să vă distragă de la ceea ce faceți prin maimuțăreli și emiterea de zgomote etc.), dar cu mențiunea de a facilita micuțului câștigul competiției de suficiente ori pentru a experimenta succesul”, recomandă profesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară.
Nu în ultimul rând, acesta susține că părintele ar trebui să dea un bun exemplu dovedind capacitate de concentrare ridicată, în acest context intervenind un alt element important în dezvoltarea copilului – perseverența. Un copil nu trebuie lăsat să abandoneze lupta sau să trateze superficial o problemă, decât în momentul în care puterea lui de concentrare se diminuează. Uneori, ademenit cu o precizare că rezolvarea “plutește undeva în aer” și cu o ghidare mascată, copilul ajunge la rezultatul dorit, ceea ce îi sporește încrederea în sine, dar și capacitatea de a se concentra și de a fi mai atent.
Toate aceste recomandări pot fi completate cu multe ale acțiuni similare, dar părinții nu trebuie să omită că pentru cel mic ”totul trebuie să fie plăcut, distractiv”, iar dorința de a face aceste lucruri trebuie să-i aparțină copilului. Mai mult, părinții de succes că și ei fac parte din toată această construcție emoțională armonioasă, iar o lucrare durabilă depinde și de timpul petrecut cu copiii lor.
Citește mai mult pe performante.ro
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu