Un alt obiectiv care ar trebui urmărit de părinți în lucrul cu proprii lor copii, aflat pe lista de obiective a expertului în resuse umane, Guy Missoum, este dezvoltarea încrederii în sine și a respectului de sine. Deoarece foarte multe aspecte ale fericirii personale și ale succesului social - din prezent și din viitor - depind de acești factori din harta dezvoltării copilului, profesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară, doctor în Științe ale Educației în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației, recomandă părinților isteți pașii de urmat pentru obținerea unor rezultatele cât mai bune.
Astfel, în primul rând un părinte trebuie să urmărească atent schimbările prin care trece copilul lui, mai ales că anumite evenimente minore, cum ar putea fi catalogate de părinți, ar putea avea un impact semnificativ asupra stimei de sine a copilului. Spre exemplificare, o teamă exagerată de eșec ar putea să-l paralizeze pe cel mic. Pentru a verifica gradul la care care se produce teama de eșec la un copil se poate repeta experimentul lui McClelland, explică profesorul universitar Pânișoară. Subiectul experimentului trebuie pus să nimerească ținte fixe de la ce distanțe doresc, de la 1 la 10 pași. Cu cât distanța aleasă este mai mare, cu atât subiecții sunt mai încrezători în forțele proprii și sunt dispuși să accepte provocări, deși performanța este mai greu de obținut.
Experimentul este indicat și pentru părinți, deoarece, astfel, aceștia pot afla dacă sunt un bun model pentru copiii lor în ceea ce în ceea ce privește asumarea unei provocări (dar și a posibilității de a nu reuși).
De asemenea, pentru a dezvolta încrederea în forțele proprii la un copil care merge la școală, părinții nu trebuie să-i spună acestuia că nu este în stare de nimic, nu trebuie să-l compare cu alți copii în defavoarea lui și nu ar trebui să i se ceară constant mai mult decât poate da, explică profesorul universitar.
Un alt element care se poate adăuga la teama de eșec este, aparent paradoxal, teama de succes, observată, pentru prima dată de către psihologul Matina Horner, potrivit căreia motivele sunt simple și pot fi observate, în fiecare zi, la școală:
- Teama de a fi respins de către un grup de colegi. Sunt cunoscute cazurile de copii catalogați drept tocilari la școală și care sunt excluși din grupul elevilor populari;
- În momentul când ai succes cresc standardele celor din jur referitor la tine. Dacă un elev nu excelează la școală, dar nici nu depune eforturi prea multe pentru a-și îmbunătăți performanțele, în momentul în care găsește o soluție inedită pentru rezolvarea unui exercițiu, el își va uimi profesorul. ”Vezi că poți?”, îi va spune cadrul didactic, care nu îl va mai ierta de-acum încolo, dacă nu va învăța, iar părinții vor avea așteptări tot mai mari de la cel mic, în viitor.
Deși numeroase studii arată că stima de sine crește în momentul în care persoana are succes, această rețetă nu este chiar atât de simplă. ”Pentru ca să aibă succes, copilul nu trebuie să se teamă de eșec, dar nici să nu îl ignore. Trebuie să învețe să și-l asume”, recomandă profesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară, atrăgând atenția părinților să găsească răspunsuri la mai multe întrebări.
- Cadrele didactice sunt suficient de pozitive cu copilul? Îl încurajează cât trebuie? Dumneavoastră, părintele lui sunteți cel mai mare susținător al micuțului? Îi oferiți suficiente ocazii să aibă succes? Cum reacționați în momentul în care copilul nu reușește să îndeplinească o sarcină? Profesorul universitar susține că cel mic trebuie încurajat și informat că ”eșecul nu este decât o modalitate de a învăța”.
- Știți bine care este capacitatea copilului dumneavoastră? La o astfel de întebare, trebuie avut în vedere că nimic nu scade mai mult nivelul încrederii în forțele proprii ca o sarcină ce nu poate fi rezolvată, ceea ce impune ca micuții să fie ofertat cu sarcini echilibrate, suficient de provocative, dar nu exagerat de grele.
Potrivit profesorului universitar Pânișoară, un părinte de succes, cunoscând capacitatea copilului său într-un anumit domeniu, ar trebui să poarte o discuție cu acesta pentru a se asigura că micuțul nu simte o teamă de succes. Fără a pune prea multă presiune pe obținerea de note, celui mic ar trebui să i se explice cât de mult se va bucura dacă cei din jur îl admiră și ce beneficii va obține din noul statut (copil care învață mai bine și are rezultate școlare mai bune).
Citește mai multe pe performante.ro
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu