Părinți de succes: Mai sunt necesare temele pentru acasă?

homework_460x276
homework_460x276

O problemă la fel de spinoasă atât pentru profesori, cât și pentru părinți și copii, este cea a temelor pentru acasă, părerile din literatura de specialitate fiind împărțite în privința necesității lor. În timp ce unii autori susțin că temele pentru acasă sunt inutile și diminuează timpul pe care copilul ar putea să-l petreacă cu familia sau pentru a face alte lucruri care țin de dezvoltarea lui personală sau de bucuria copilăriei, allții consideră că ele dezvoltă multe calități: cultivă responsabilitatea copiilor, autonomia, perseverența, managementul timpului, inițiativa sau încrederea în sine.

Pentru o analiză obiectivă, profesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară, doctor în Științe ale Educației în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației, supune atenției celor implicați argumente pro și contra necesității temelor pentru acasă.

Astfel, cei care susțin că temele răpesc din timpul copiilor este justificată, având în vedere că există evidențe care confirmă faptul că există tendința de a se diminua timpul liber al elevului, temele pentru acasă necesitând prea mult timp pentru rezolvare, fiind prea grele sau prea mari. De aceea, părinții trebuie să-i atenționeze pe profesori în legătură cu acest fapt, deoarece "prea multe teme pentru acasă îl determină pe copil să trișeze (încercând să copieze tema de la un coleg), să încerce să scape cu o minciună (mi-a mâncat cățelul tema) etc. Ori aceste elemente nu sunt în măsură să susțină demersul educațional", precizează profesorul universitar Pânișoară.

Pe de altă parte, analizând și părerea celor care susțin că temele pentru acasă dezvoltă trăsături importante pentru profilul omului de succes, specialistul în educație supune atenției cele descrise de către Rosemond (2011):

Acesta crede că pentru ca temele care trebuie rezolvate acasă să cultive responsabilitatea, elevul nu trebuie urmărit de către părinte în mod strict dacă le face sau nu. Părintele trebuie să acționeze doar în funcție de consecințe și să îi arate copilului unde greșește și ce trebuie să facă pentru ca respectiva greșeală să nu se mai producă și data viitoare. Numai așa copilul află că trebuie să se comporte responsabil, că tot ceea ce face are consecințe pozitive ori negative.

La fel trebuie gândit și atunci când se urmărește dezvoltarea autonomiei și a perseverenței. "Părintele – consideră Rosemond – nu trebuie să-l ferească pe copil de frustrare și dezamăgiri. Acestea sunt utile, fac parte din procesul de dezvoltare pe care copilul îl traversează și greșește părintele care își ține copilul într-un clopot de sticlă încercând să îl facă pe acesta să reușească de fiecare dată din prima încercare". Rolul părintelui este cel de a-l obișnui pe micuț cu elemente de management al problemelor și de a-i explica și arăta cum o temă mare se rezolvă pas cu pas.

Managementul timpului este un aspect esențial în rezolvarea temelor pentru acasă, însă alegerea momentului optim pentru rezolvarea temelor pentru acasă depinde de la copil la copil. Important este ca micuțul să nu fie stresat, să nu i se forțeze (prea mut) limitele.

Pentru ca rezolvarea temelor pentru acasă să crească inițiativa și încrederea în sine, părinții pot centra efortul celor mici pe elemente pozitive și să recurgă la "recompense": o activitate preferată de copil sau obiecte speciale (pixuri, elemente de desenat, culori deosebite) necesare pentru rezolvarea temelor. Mesajul este clar: să aibă încredere în forțele sale, că poate să reușească, că este capabil.

Citește mai multe pe performante.ro

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
NoMy - smt4.5.3
pixel