Deputaţii europeni şi-au exprimat miercuri îngrijorarea cu privire la prezenţa tot mai mare a Chinei în "infrastructura critică" din UE, subliniind în special "riscurile de dependenţă economică, spionaj şi sabotaj" pentru porturi, relatează AFP.
Într-o rezoluţie adoptată cu 565 de voturi pentru (26 împotrivă, 31 abţineri), Parlamentul European se declară alarmat de "vulnerabilitatea" la "influenţa chineză" a infrastructurii critice, cum ar fi transporturile, porturile, reţelele de telecomunicaţii, metalele rare şi cablurile submarine.
În acest text fără caracter obligatoriu, deputaţii europeni spun că sunt îngrijoraţi de faptul că strategia Beijingului de "fuziune civil-militară", care vizează coordonarea autorităţilor şi a companiilor, "are ca obiectiv transferurile de tehnologie pentru a creşte dominaţia chineză şi a-şi slăbi rivalii geopolitici".
Eurodeputaţii cer UE şi statelor membre să implementeze "rapid" un cadru de reglementare extins pentru a "exclude entităţile care ar putea fi implicate în această strategie", în special în tehnologiile cu aplicaţii militare, în cadrul unui "mecanism de reacţie rapidă" pentru a detecta utilizarea abuzivă a infrastructurii.
"Există un cvasi-monopol al Chinei asupra cipurilor, pământurilor rare şi altor lucruri: există, prin urmare, îngrijorări serioase cu privire la securitatea şi influenţa chineză asupra infrastructurii noastre politice şi militare", a declarat europarlamentarul sloven Klemen Groselj (Renew), raportorul textului.
Raportul indică, de asemenea, aplicaţiile chinezeşti care sunt considerate surse de dezinformare sau prezintă riscuri de confidenţialitate, începând cu TikTok, deţinut de gigantul chinez ByteDance - pentru care Comisia Europeană şi Parlamentul European au interzis deja accesul pe dispozitivele de lucru ale angajaţilor lor.
Într-o rezoluţie separată privind infrastructura portuară, adoptată cu 585 de voturi (21 împotrivă, 26 abţineri), eurodeputaţii subliniază "riscul pe care implicarea economică a ţărilor terţe în porturile europene l-ar putea reprezenta în ceea ce priveşte dependenţa economică, spionajul sau sabotajul".
Membrii PE cer Bruxellesului şi statelor să "evalueze urgent riscurile asociate implicării Chinei şi a altor ţări terţe în infrastructura maritimă" şi recomandă "controlul obligatoriu al investiţiilor străine directe" pentru a "bloca investiţiile suspecte".
"S-a vorbit mult despre achiziţionarea portului Pireu (din Grecia) de către compania chineză Cosco în 2016. Dar, de atunci, a existat şi Hamburg", cu investiţia controversată a Cosco într-un terminal în cel mai mare port comercial din Germania, a declarat marţi eurodeputata ecologistă Karima Delli. "Cât de departe va merge? Tragem un semnal de alarmă", a declarat ea presei, menţionând că 10% din infrastructura de transport maritim a Europei este acum deţinută de grupuri chineze.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu