Parlamentul European a aprobat miercuri un proiect legislativ ce interzice din anul 2035 comercializarea vehiculelor noi care emit CO2, ceea ce ar putea însemna sfârşitul vânzării pe piaţa UE a maşinilor noi cu motoare cu combustie internă, relatează agenţia DPA.
În urma adoptării acestui document de poziţie, Parlamentul European va începe negocierile cu statele membre (Consiliul UE), astfel că versiunea definitivă a textului legislativ ar putea suferi modificări.
Documentul face parte din pachetul legislativ european menit să combată schimbările climatice, denumit Fit for 55 şi al cărui obiectiv este reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu 55% până în anul 2030, faţă de nivelul anului 1990, şi atingerea neutralităţii climatice până în anul 2050.
Deputații europeni au refuzat să adopte niște propuneri climatice cheie, în urma eforturilor conservatoare de a le dilua. Piesele cheie ale legislației UE privind clima nu au trecut miercuri de Parlamentul European.
Într-o serie de voturi dramatice, parlamentarii au refuzat să adopte poziții cu privire la reforma pieței de carbon a UE, introducerea unei taxe la frontiera pe carbon și înființarea unui Fond pentru clima socială, în urma eforturilor conservatoare de a reduce importanța subiectelor cât de mult cu putință, scrie Politico.
Deputații europeni au respins raportul final al parlamentarului Peter Liese privind extinderea și revizuirea Sistemului de comercializare a certificatelor de emisii – o parte cheie a pachetului legislativ privind clima „Fit for 55” al Comisiei Europene – cu 340 de voturi împotrivă, 265 de voturi pentru și 34 de abțineri, provocând scandal în plen.
Legislatorii au fost apoi de acord să trimită textul, alături de rapoarte interconectate care se ocupă de taxa de frontieră pe carbon și Fondul pentru climatul social, înapoi la comisie.
Mișcarea de a ucide raportul ETS a venit după ce europarlamentarii au adoptat o serie de amendamente promovate de Partidul Popular European, de centru-dreapta, și de aliații săi, care ar fi dus la reduceri mai slabe ale emisiilor decât cele propuse de comisia de mediu luna trecută și ar fi întârziat eliminarea treptată a emisiilor de carbon.
Comitetul ENVI a susținut o abordare care ar fi redus emisiile în sectoarele acoperite de ETS cu 67% până în 2030, în creștere față de cele 61% ale Comisiei.
Poziția pe care Parlamentul pare să o adopte ar atinge pragul de 63%. Dar aceasta include o reducere unică mai lentă a creditelor de carbon, eliminând 70 de milioane de pe piață în 2024 și 50 de milioane în 2026, în loc de cele 117 milioane ale Comisiei, în 2024. Deputații de stânga au declarat că aceasta ar fi o „linie roșie” , deoarece ar rezulta în mai multe emisii pe termen scurt.
După ce amendamentele conservatorilor au fost adoptate, socialiștii și democrații de centru-stânga au cerut o pauză de trei minute și au decis să voteze întregul raport, mai degrabă decât să permită trecerea unei versiuni slăbite.
Liese, de la PPE, era furios. „Este o zi proastă pentru acest Parlament”, a spus el.
Liderul S&D, Iratxe García, a răspuns: „Nu poți cere un vot de la extrema dreaptă pentru a reduce ambițiile (n.r. reformatoare) și apoi să ne ceri nouă votul pentru a o susține amendamentele în ansamblu”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News