Un TIR a strivit două mașini, ucigând cinci oameni pe A1, marți dimineață-doar una dintre tragediile care se țin lanț în ultima vreme. Totuși, ceva este diferit, în abordarea presei din România.
Prima întrebare pe care și-au pus-o jurnaliștii și la care au dat răspuns imediat, chiar înainte să ajungă pompierii, a fost: cine sunt patronii stației de GPL din Crevedia? După explozia de la Comănești, de joi, obiectivul presei s-a focalizat pe Umbrărescu&subcontractorii și pe directorii Transgaz.
Nimeni, dar absolut nimeni nu s-a întrebat cine e patronul firmei de transport al cărei TIR a intrat în coloana din față, luînd cinci vieți pe autostradă.
Ce răspundere au proprietarii acestor firme, pe care îi ”cunoaștem” doar prin reprezentant, respectiv prin consultantul asociației patronale de profil, care apare din când în când la tv să se plângă de taxe, de impozite și de regulamentele europene?
Sigur, în primul rând Ministerul Transporturilor poartă răspunderea siguranței pe șosele, are tot felul de agenții care pot controla camioanele de marfă, pot verifica tahometrele, pot monitoriza viteza, pot obliga șoferii din această industrie să facă ore de conducere defensivă etc. Dar, ce să-i ceri unei instituții care nu doar girează ci generează dezastrul numit Transporturi, în România?
Dar, de ce refuză cu îndârjire proprietarii firmelor de transport, fie de marfă, fie de persoane, să își instruiască permanent șoferii? De ce nu apare purtătorul lor de vorbe să ceară mai multe cursuri de șofat, educație rutieră, de ce nu fac ei efortul de a crește siguranța pe șosele? Efort pe care statul nu e nici doritor, nici capabil să-l facă. Absurd, nu? Să le ceri să-și reducă din profit, ca să nu moară oameni...
Pentru tragedia de pe A1 va răspunde doar șoferul. Ca la Crevedia, unde angajați plătiți cu minimum pe economie își riscau libertatea și viața ca să mute gazul dintr-o cisternă în alta, tirurile gonesc ca la Zidul Morții din prea plinul inimii de șofer. Șoferii țin morțiș să exploateze mai eficient mașinile, indiferent de riscuri, nu patronii trag la câștig.
Și nu e vorba doar de răspunderea legală, ci și de cea morală. Nimeni nu-i întreabă nimic, cum s-a văzut și marți și miercuri și joi, când noua tragedie de pe A7 a făcut uitat carambolul de pe A1.
Am o singură explicație, pentru lipsa de interes a mass media față de proprietarul TIR-ului criminal. Publicul este, de fapt, cel care închide ochii. Fiindcă proprietarul unui automobil care trece scrâșnind din roți peste Codul Rutier poate fi oricine. Stație de GPL sau firmă de asfaltări nu prea are nimeni.
Și să mă scutească și dl. Grindeanu și dl. Hagiu de povești. În iulie, am venit de la Sibiu la București într-o sâmbătă, când nu era trafic, mai mult TIR-uri. De obicei, rămân în urma câte unui camion, pe Valea Oltului, ca să nu-mi sară în față vreun nervos care depășește pe linia continuă. Respectând viteza legală, nu am putut să mă țin după TIR-urile care goneau nebunește, iar în spate aveam coloană de camioane, cu flash-uri și claxoane, să mă dau din calea lor.
Evident, e o simplă coincidență că TIR-ul care a zdrobit un microbuz e deținut de o firmă ce are sediul chiar în Sibiu. Compania a finalizat afaceri de 55 milioane de lei, în creștere cu 41% față de anul precedent, ceea ce o plasează în top 20 cele mai dinamice companii de transport din România-asta e tot ce poți afla din presă (ZF, 12.10.2022) despre proprietarul TIR-ului ucigaș de pe A1.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu