Pentru a salva grâul Ucrainei, UE deschide ”coridoare de solidaritate”. Adina Vălean: O provocare gigantică

Fotografie creată de Tymur Khakimov, de la Pexels
Fotografie creată de Tymur Khakimov, de la Pexels

Comisia prezintă un pachet de măsuri pentru deblocarea comerțului cu produse agricole către și dinspre Kiev, concentrându-se pe trenuri și camioane. 

Drumurile și căile ferate ca și ”coridoare de solidaritate” pentru distribuirea produselor agricole ucrainene în întreaga lume este una dintre măsurile din pachet, potrivit Europa Today.

Traseul terestru pare în momentul de față singura posibilitate de a ocoli blocajele din porturile de la Marea Neagră, cauzate de ocupația rusă. Și acesta este punctul central al planului lansat de Comisia Europeană de creștere a cantității de alimente pe care așa-zisul grânar al Europei o va putea livra națiunilor, care, în diverse părți ale lumii, depind de exporturile Kievului. 

”În urma invaziei Ucrainei de către Rusia și a blocării porturilor ucrainene, cerealele și alte produse agricole ale Ucrainei nu mai pot ajunge la destinație. Situația amenință securitatea alimentară mondială și există nevoia urgentă de a crea rute logistice alternative care să folosească toate modurile de transport” scrie Bruxelles-ul. 

Zeci de țări se confruntă cu penurii grave, în special de grâu, porumb și uleiuri vegetale, din cauza agresiunii ordonate de Vladimir Putin. În special afectate și expuse riscului de foamete sunt unele națiuni din Maghreb, cum ar fi Egiptul, și din Orientul Mijlociu, precum Yemen. De aici un plan de acțiune pentru crearea „coridoarelor de solidaritate”. 

Comisarul pentru transporturi, Adina Vălean, a precizat că aceasta este o cursă contra cronometru: „20 de milioane de tone de cereale trebuie să părăsească Ucraina în mai puțin de trei luni folosind infrastructura UE. Aceasta este o provocare gigantică, pentru care este esențială coordonarea și optimizarea lanțurilor logistice, creați noi rute și evitate pe cât posibil blocajele”. 

Planul include soluții de urgență, dar și măsuri pe termen mediu și lung pentru a conecta și integra mai bine infrastructura ucraineană, în special rețelele de transport feroviar, cu cea a UE.

„Vrem să garantăm lanțurile de aprovizionare cu alimente pentru Europa și restul lumii”, a spus comisarul UE pentru agricultura Janusz Wojciechowski la o reuniune FAO. ”Principala soluție sunt coridoarele către porturile poloneze din Marea Baltică”, a spus comisarul, menționând Gdansk și Gdynia. 

Trenuri noi pentru Ucraina

Căile ferate ucrainene nu sunt construite pentru a transporta cantități de alimente care, până anul trecut, erau în jur de 5 milioane de tone de grâu și aproximativ 700.000 de litri de ulei de floarea soarelui.

Creșterea capacității acestora este primul obiectiv al Bruxelles-ului.

Comisia scrie ”invităm operatorii de pe piața UE să pună la dispoziție de urgență vehicule suplimentare. Pentru a reconcilia cererea și oferta și pentru a stabili contacte aferente, Comisia va înființa o platformă de întâlnire logistică și va cere statelor membre să desemneze puncte de contact dedicate coridoarelor de solidaritate”.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel