Reducerea emisiilor de CO2 Scope 1 cu 8% față de S1 2023, cu reducerea producției pe bază de lignit la 16% din mixul energetic total al PPC - creșterea producției din surse regenerabile la 33% din mix.
FOTO: captură PPC
PPC a înregistrat o performanță solidă în prima jumătate a anului 2024, iar T2 2024 continuă tendința din T1 2024. Investițiile în proiecte ”verzi”, de distribuție și digitalizare au continuat să crească, în conformitate cu strategia PPC de a deveni o companie de utilități sustenabilă.
Investițiile totale au atins 1,1 miliarde de euro, inclusiv în România, cu o creștere semnificativă înregistrată în activitățile de distribuție și SRE, în conformitate cu planul PPC de a crește participarea energiei nepoluante în mixul său de producție de energie electrică și de a continua îmbunătățirea și digitalizarea rețelelor de distribuție. Investițiile în surse regenerabile, distribuție și digitalizare au crescut la 0,8 miliarde EUR, înregistrând o creștere de 120% față de S1 2023, inclusiv contribuția României.
Capacitatea instalată în SRE a fost de 4,7GW la sfârșitul lunii iunie 2024, de la 3,5GW în iunie 2023. În plus, proiecte în valoare de 3,3 GW se află deja în stadiul de construcție sau gata de construcție, în vederea atingerii obiectivului de 8,9 GW în 2026 (90% din obiectivul pentru 2026 este deja în funcțiune sau reprezintă proiecte în construcție sau gata de construcție).
Producția pe bază de lignit a scăzut cu aproximativ 30% în S1 2024 față de S1 2023, situându-se la 1,5TWh, reprezentând 16% din producția PPC. Ca urmare, emisiile de CO2 (Scope 1) au scăzut cu 8% față de S1 2023. Reducerea emisiilor de CO2 se bazează pe tendința pozitivă din anii precedenți, cu o reducere de 57,8% între 2019 și 2023, îndeplinind astfel KPI-ul din Sustainability-Linked Senior Notes cu termen în 2028, demonstrând angajamentul PPC de a-și face mixul energetic mai verde.
Pe de altă parte, creșterea producției de energie din surse regenerabile e a crescut cu 65% în S1 2024 față de S1 2023, ajungând la 3,1TWh, ceea ce reprezintă 33% din producția totală a PPC.
Comentând rezultatele financiare, domnul Georgios Stassis, președinte și director executiv al Public Power Corporation S.A. a declarat:
“PPC a înregistrat rezultate solide pentru încă un trimestru, ca urmare a traiectoriei de creștere pe care a intrat, confirmând faptul că profitabilitatea sa se îndreaptă către un nivel superior față de trecut, sprijinind în același timp clienții săi.
Continuăm să investim în mod semnificativ în surse regenerabile de energie, în rețele și în digitalizarea operațiunilor noastre pentru a ne atinge obiectivele pe care le-am stabilit în planul nostru de afaceri.
Am reușit să ne maturizăm și mai mult portofoliul de energie regenerabilă, având în prezent 3,3 GW în construcție sau gata de construcție, ceea ce ne oferă încredere în atingerea obiectivului nostru pentru 2026, de 8,9 GW capacitate totală instalată în energie regenerabilă.
Pentru întregul an, suntem foarte încrezători că ne vom atinge obiectivul de EBITDA ajustat de 1,8 miliarde de euro, pe baza performanței puternice din primul semestru și a rezilienței modelului nostru integrat.”
Cererea de energie electrică în Grecia a crescut cu 6% în semestrul I 2024, comparativ cu semestrul I 2023, în principal datorită condițiilor meteorologice mai calde, în special în iunie 2024. În România, cererea de energie electrică a crescut cu 0,9% în S1 2024, comparativ cu perioada respectivă din 2023.
Cota medie de piață retail a PPC în Grecia a înregistrat o reducere la 50% în semestrul I 2024, de la 58% în semestrul I 2023, în principal din cauza reducerii cotei sale în ceea ce privește clienții de înaltă tensiune ca urmare a rezilierii contractelor fixe vechi. În sistemul interconectat, cota de piață respectivă a scăzut la 53% în iunie 2024 (de la 55% în iunie 2023), în timp ce cota de piață medie pe tip de tensiune a fost de 18% (de la 54%) la înaltă tensiune, 40% (de la 34%) la medie tensiune și 63% (de la 64%) la joasă tensiune. În România, cota medie de piață a PPC în vânzările de energie electrică a fost de 15%.
În ceea ce privește producția, cota medie de piață a PPC în Grecia a scăzut de la 37% în S1 2023 la 33% în S1 2024. Această evoluție este determinată, de fapt, de scăderea producției pe bază de lignit, PPC progresând în planul său de a renunța la cărbune până în 2026. În România, cota de piață medie a PPC în producția de energie din surse regenerabile (eoliană/solară) a ajuns la 13%, fără nicio modificare semnificativă față de S1 2023 (14%).
Tranziția către surse de energie mai verzi a continuat cu reducerea emisiilor de CO2 (Scope 1) cu 8%, ceea ce a dus la îmbunătățirea intensității emisiilor de CO2 la 0,47 tone per MWh generat de la 0,59 tone per MWh generat în S1 2023.
Rețelele de distribuție reprezintă o activitate cheie a PPC și unul dintre pilonii principali ai strategiei sale.
Indicii de fiabilitate au evoluat la niveluri similare cu cele din prima jumătate a anului 2023, cu o ușoară creștere a SAIDI în Grecia, în principal din cauza unui timp de restabilire mai mare pentru întreruperi. Mai exact, în România, SAIDI a rămas stabil la 38 de minute în semestrul I 2024 comparativ cu semestrul I 2023, iar în Grecia a crescut la 59 de minute (de la 53 de minute). SAIFI a rămas stabil în Grecia la 0,8, iar în România a crescut marginal la 1,2 (de la 1,1).
Ne propunem să îmbunătățim în continuare SAIDI și SAIFI și acesta este unul dintre motivele pentru care investim sume semnificative în rețelele noastre de distribuție din ambele țări. Același lucru este valabil și pentru penetrarea contoarelor inteligente, unde, în special în Grecia, există un spațiu semnificativ de creștere.
Implementarea Fiber-to-the-home progresează într-un ritm accelerat în Attica, Grecia, ajungând la 377 000 de gospodării/companii până în iunie 2024, dublu comparativ cu martie. Planul de construcție 2024-2025 avansează rapid și constant, cu un obiectiv de acoperire FTTH de aproximativ 1,7 milioane de gospodării și companii până la sfârșitul anului 2025.
În domeniul e-mobilității, prin intermediul PPC blue, PPC este lider în ceea ce privește cota de piață, cu 34% din punctele publice de încărcare din Grecia. De asemenea, PPC este activă în domeniul e-mobilității și în România, având un număr total de aproape 2.700 de puncte de încărcare la sfârșitul semestrului I 2024 în ambele țări.
PPC este cea mai importantă companie de utilități electrice din Europa de Sud-Est, cu activități în domeniul producerii, distribuției, operării rețelei și vânzării de produse și servicii energetice avansate în Grecia, România și Macedonia de Nord.
PPC are o capacitate totală instalată de 11,5GW, constând din instalații termale, hidro și SRE cu o producție anuală totală de aproximativ 21TWh, în timp ce în rețele, baza totală de active reglementate se ridică la aproximativ 4,3 miliarde de euro.
Grupul PPC este principalul furnizor de energie electrică din Grecia și România, deservind 8,8 milioane de clienți în total, oferindu-le peste 33TWh de energie și o gamă largă de produse și servicii energetice.
PPC a fost fondată în 1950 și este listată la Bursa din Atena din 2001.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News