Pesimismul și incertitudinea cu privire la viitor sunt în creștere în rândul românilor, conform celui mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research, citat de Agerpres.
Rezultatele arată că peste un sfert dintre români (27%) privesc cu pesimism spre anul 2025, înregistrându-se o creștere semnificativă de 8% comparativ cu anul precedent. În același timp, aproape jumătate dintre respondenți (45%) adoptă o atitudine neutră, fără a avea așteptări pozitive sau negative.
Pe de altă parte, 28% dintre români sunt optimiști cu privire la anul care urmează, procentul fiind mai ridicat în rândul celor cu venituri de peste 6.000 de lei (33%).
„Creşterea pesimismului şi prevalenţa unei atitudini neutre sugerează că românii resimt tot mai intens nesiguranţa socială şi economică. Totodată, optimismul mai mare în rândul celor cu venituri ridicate reflectă o diferenţă de percepţie, determinată de accesul la resurse financiare”, a explicat Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research.
Cercetarea a evaluat, de asemenea, nivelul de satisfacție al românilor cu diverse aspecte ale vieții cotidiene. Relațiile interpersonale sunt cea mai mare sursă de mulțumire: 72% dintre respondenți sunt satisfăcuți de relațiile cu familia, 67% de cele cu persoanele apropiate, iar 61% de relațiile sentimentale.
Totuși, nivelurile de satisfacție scad în cazul persoanelor cu venituri mici (sub 3.000 de lei), doar 40% dintre acestea declarându-se mulțumite de relațiile sentimentale. La polul opus, domeniile care generează cele mai mari nemulțumiri sunt locul de muncă (48%) și situația financiară prezentă (42%).
În fața dificultăților din sfera profesională, 25% dintre români intenționează să își schimbe locul de muncă anul viitor. Tinerii cu vârste între 18 și 34 de ani sunt cei mai deschiși la această schimbare (40%), alături de părinții cu copii (29%, față de 23% dintre cei fără copii).
Pe de altă parte, românii și-au stabilit priorități personale pentru anul 2025, majoritatea fiind legate de îmbunătățirea stilului de viață. Peste jumătate dintre respondenți (51%) își propun să adopte o alimentație echilibrată sau să piardă în greutate. Dorința de a avea un stil de viață mai sănătos este mai puternică în rândul persoanelor de peste 55 de ani (70%), în timp ce generația 44-55 de ani acordă mai multă importanță călătoriilor (35%).
Pentru tinerii între 25 și 34 de ani, dezvoltarea personală este o prioritate: 19% își doresc să își dezvolte abilități noi, iar 13% plănuiesc să participe la cursuri de formare profesională.
Perspectivele privind evoluția României în următorul an sunt și ele marcate de pesimism. Cele mai importante obiective naționale - diminuarea corupției (54%), reducerea inflației (51%) și îmbunătățirea situației economice (47%) - sunt percepute ca fiind greu de realizat în următoarele 12 luni.
***
Studiul Reveal Marketing Research a fost realizat online între 6 și 12 decembrie 2024, pe un eșantion reprezentativ de 1.017 persoane cu vârste de peste 18 ani, utilizatori de internet din mediul urban și rural. Eroarea maximă de eșantionare este de +/-3,1%, la un nivel de încredere de 95%.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Roxana Neagu