Polițiștii de frontieră din Giurgiu au oprit la intrarea în țară un TIR care transporta peste 16 tone de deșeuri din cauciuc.
Poliţiştii de frontieră din Giurgiu au efectuat vineri, pe sensul de intrare în ţară, controlul specific asupra unui TIR condus de un cetăţean bulgar în vârstă de 42 de ani. Întrucât au existat suspiciuni cu privire la legalitatea transportului în cauză, polițiștii au cerut sprijinul comisarilor Gărzii de Mediu Giurgiu.
În urma verificărilor efectuate, s-a stabilit că în mijlocul de transport se aflau 16,8 tone de deşeuri din cauciuc, încărcate din Bulgaria şi care aveau ca destinaţie o firmă din Germania. Autoritățile au constatat că documentele de transfer sunt incomplete, nefiind astfel respectate prevederile legale în vigoare, scrie Mediafax
Autorităţile nu au permis accesul pe teritoriul României pentru mijlocul de transport, deșeurile fiind returnate societății expeditoare.
Afacerile cu gunoaie, în special cu cele importate, au ajuns să reprezinte un business foarte profitabil, estimat la aproape jumătate de miliard de euro. De la materiale plastice, cauciucuri, metale, substanțe chimice, resturi de la șantiere de construcție la haine, încălțăminte și alte produse second-hand, sunt zeci de mii de tone de deșeuri importate anual și care, pe fondul lacunelor legislative, transformă România într-o adevărată groapă de gunoi a Occidentului, arată o analiză Frames.
Recent, n emisiunea "Ce se întâmplă", Octavian Marius Popa, fostul comisar general adjunct al Gărzii Naționale de Mediu, a dezbătut o problemă extrem de gravă cu care se confruntă România și anume problema importurilor de deșeuri.
"Practic, direct sau indirect, voit sau nevoit, se protejează o întreagă mafie care în acest moment se ocupă cu importul clandestin de deșeuri în România pe care fie le arde, fie le îngroapă pe câmpuri, fie le depozitează în depozite ilegale, a spus Octavian Marius Popa.
"Aici sunt foarte mulți bani, să vă explic și de ce: pentru că în străinătate, ca să depozitezi, să scapi de o tonă de deșeuri, prețurile sunt între 250 si 1000 de euro pe tonă, nu 50 de euro cât costă la noi depozitarea." a spus el.
"Și atunci, sunt niște băieți deștepți de acolo, care în combinație cu alții de pe la noi, trimit deșeuri in România, chipurile, urmând să fie procesate" a continuat Octavian Popa.
"Unele sunt într-adevăr introduse la combinate de fabricare a cimentului și sunt arse, altele sunt arse pe câmp, altele sunt arse în gospodăriile conaționalilor noștri de o anumită etnie, când e vorba de cabluri, altele sunt îngropate, altele sunt depozitate clandestin, la negru, în depozitele existente și în felul acesta este clar că impactezi asupra modului corect de a funcționa, pentru că aceste depozite ecologice au o anumită tehnologie: pun un strat de gunoi, un strat de pământ. Dacă vrei sa depozitezi mai mult gunoi, atunci reduci grosimea stratului de pământ. Dar în acest caz e clar că va creste gradul de poluare", a declarat Octavian Marius Popa.
”Comerțul cu ridicata al deșeurilor și resturilor” și „Comerțul cu amănuntul al bunurilor de ocazie” sunt cele mai folosite CAEN-uri sub care peste 3000 de firme din România fac afaceri cu gunoaie. Un business care a generat un interes tot mai mare în ultimii 10 ani, dovadă că numărul firmelor a crescut de la 1333 în 2010 la 3395 în 2020.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu