Piaţa românească de leasing va creşte cu cel puțin 10% în acest an, de la 1,12 miliarde euro anul trecut, potrivit estimărilor membrilor conducerii Asociaţiei Societăţilor Financiare - ALB România.
ALB reprezintă conform statisticilor proprii şi BNR 91% din piața de leasing financiar în funcție de valoarea activelor finanțate şi 63% din totalul pieței creditului de consum IFN din România, informează Mediafax.
În anul 2010, membrii ALB au finanțat active în valoare totală de 1,024 miliarde de euro, iar companiile neafiliate în valoare de 97 milioane euro, astfel încât totalul contractelor semnate în această perioadă însumează 1,12 miliarde euro, cu 14% sub nivelul din 2009.
Cea mai mare parte a finanţărilor, 63% (712 milioane euro), s-au îndreptat către sectorul transporturilor, urmat de cel imobiliar, 21% (238 milioane euro) şi echipamentele, 16% (171 milioane euro). Comparativ cu 2009, finanțările de echipamente s-au redus cu 7%, cele pentru sectorul imobiliar cu 26% şi cele pentru transporturi cu 12%.
De asemenea, cele mai multe finanţări, 64% din total, au fost acordate de companiile subsidiare ale băncilor, urmate de societăţile captive, cu 22%, şi de sectorul companiilor independente, cu 14%.
Noul preşedinte al ALB şi directorul general al UniCredit Leasing, Antoaneta Curteanu, estimează că piața de leasing va creşte anul acesta cu cel puțin 10%, în contextul în care proiectele aflate în analiză şi discuțiile purtate cu clienții sunt deja în număr destul de mare.
În domeniul transporturilor, evoluția finanțărilor în anul 2010 indică păstrarea unei ponderi constante pe categorii de vehicule, respectiv autoturismele dețin o cotă de 61%, vehiculele comerciale grele reprezintă 23%, vehiculele comerciale uşoare dețin o pondere de 15% din total, iar alte tipuri de vehicule de 1%.
În anul 2010, în cadrul finanțării echipamentelor, ponderea sectorului construcțiilor este în scădere de la 23% la 13%, în timp ce finanțarea celorlalte sectoare ale economiei păstrează o pondere relativ constantă (8% - echipament agricol, 8% - echipament medical, 7% - industria alimentară, 5% - echipamente destinate industriei metalurgice, 4% - echipamente electrice, 3% - industria de prelucrare a lemnului, 3% - domeniul echipamentelor IT şi software, precum şi alte domenii).
"Perioada de criză 2009-2010 indică tendințe noi în finanțarea sectorului imobiliar din punct de vedere al ponderii pe categorii imobiliare. Se evidențiază o creştere de la 26% la 37% a finanțării spațiilor de birouri clasele A, B, C, în timp ce finanțarea categoriei retail-outlet a crescut ca pondere de la 21% la 31%, iar terenurile au crescut de la 4% la 9%. În contrast cu acestea, finanțarea clădirilor industriale a scăzut de la 36% la 17%, iar cele hoteliere de la 6% la 1%. O cauză a acestei evoluții o reprezintă finanțarea în baza contractelor de «sale and lease back» ca soluții de obtinere a lichiditățiilor necesare în perioadă de criză de către clienții contractelor de leasing financiar", potrivit ALB.
Clienții corporativi au atras cea mai mare parte (92%) din totalul finanțărilor, urmați de componenta de retail (6%) şi de sectorul public (2%).
Spre deosebire de anii precedenți, cea mai des întâlnită durată a contractelor de leasing este de peste 5 ani (25%), urmată de intervalul de 3-4 ani (22%), 4-5 ani (21%), 2-3 ani (19%), 1-2 ani (8%) şi de un an (5%).
În ceea ce priveşte industria creditului de consum, membrii ALB au acordat anul trecut credite în valoare de 406,41 milioane euro, din care 395,59 milioane euro (97%) credite destinate consumului personal, 10,41 milioane euro (2,5%) credite auto şi 3,41 milioane euro (0,5%) credite industriale.
Vicepreşedintele ALB şi directorul general al Cetelem IFN, Gilles Zeitoun, anticipează că împrumuturile nou acordate vor creşte în acest an cu 10%.
În domeniul creditelor destinate consumului personal, împrumuturile de tip nevoi personale dețin o cotă de 45%, credite la POS au o pondere de 34% şi creditele de tip revolving (inclusiv cardurile de credit) 21%.
Din totalul finanțărilor de tip credit auto acordate, 99% au fost destinate achiziției de vehicule noi şi doar 1% achiziției de vehicule second hand.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News