Joi seara, în amfiteatrul de la etajul trei al Facultății de Istorie s-a organizat un cerc de istorie a filmului. La manifestare au participat antropologii Vintilă Mihăilescu și Carol Căpiță. În sală se afla un grup eterogen de tineri, studenți, masteranzi sau foști studenți ai facultății. Inclusiv membri ai Miliției Spirituale, care funcționa pe lângă Academia Cațavencu, înainte să fie cumpărată de un trust media apropiat Puterii.
”S-a discutat, invitabil, de rolul și viitorul universității, în general. Nu de Universitatea București, în special, ne-a declarat Vlad Nistor, decanul Facultății. Ei erau enervați de acel jignitor 2 la sută alocat educației. Premisa este corectă: nu poți avea viitor fără educație. Ideea de dezbatere, de discuții și proteste nonviolente mi se pare firească. Ciudată a fost ora la care a pornit acea acțiune spontană. Universitatea e deschisă, rectoratul nu s-a opus, dar au intervenit cei de la administrație, care au chemat bodigarzii...ca la fotbal. Ori, amfiteatrul nu e stadion. Până la urmă lucrurile s-au liniștit, tinerii au dat asigurări că nu distrug nimic și, deci, pot reveni în amfiteatru când vor”.
Studenții de la alte facultăți, dar și bucureștenii pot participa la mișcarea de protest și la dezbaterile din Amfiteatrul Facultății de Istorie în fiecare după-amiază. Nu există un nucleu de organizarea bine stabilit, în cursul zilei de vineri urmând a se alcătui un program.
”M-a uimit felul în care se raportau la lumea de azi. Nu se limitau la cerințe materiale ci priveau problemele în mod global, conștienți că importanța crizei și a schimbărilor e mult mai mare decât credem. Sunt însă grupuri foarte diferite, de la istorici sau sociologi preocupați de soluții până la persoane cu idei trăznite, gen nu poate reuși decât democrația directă, sau Ocupați orice, ca să protestăm. E posibil să asistăm la un nou fenomen Piața Universității, mai pașnic, dar mai bine închegat ideologic”, ne-a declarat prof. Nistor.
Revendicările tinerilor sunt:
- 2% din PIB pentru educație este inacceptabil. Cerem 6%. Aceștia trebuie distribuiți echitabil, în funcție de nevoile studenților și nu conform cerințelor pieței.
- Dorim creșterea autonomiei universităților. Au devenit dependente de capital, care reprezintă elita economică a lumii. Universitățile ar trebui să fie autonome și sprijinite de stat, care să reprezinte populația.
- Diploma ar trebui să reprezinte un statut social ce reflectă o însușire de cunoștiințe reale. Acest statut social trebuie să înceteze să mai fie o condiție pentru demnitate și funcționare normală în societate.
- Democratizarea curriculei: orice subiect, orice interes ar trebui reprezentat. Orice student care dorește să aprofundeze un subiect aleatoriu trebuie să poate fi reprezentat.
- Reorganizarea sistemului de pregătire a viitorului personal didactic. În situația sa actuală, este total ineficient și pune piedici majore pregatirii reale a viitoriilor profesori și învățători.
- Cerem un mai mare control asupra curriculei. Procesul crearii sale trebuie transparentizat, iar studenții să aiba mai mult control asupra crearii propriului pachet de cursuri. De asemenea, e important ca studenții să poată reclama lipsa unor cursuri considerate de aceștia necesare.
- Accentul mult prea mare asupra teoretizarii și abstractizării cunoștințelor îndepartează universitatea de realitatile societății. Cerem o mai mare contextualizare a cunoștințelor dobândite.
- Cerem statului mărirea subvenției fondului de burse. Actuală sumă alocată fiecărui individ ca bursă este insuficientă pentru a avea un trai decent. Considerăm inacceptabilă această umilință sistematică aplicată studenților.
- Statutul actual al profesorului este sub demnitatea umană ce poate fi acceptată. Mai mult, remunerația este inacceptabilă, contribuind la scăderea drastică a calitătții educației.
Citește și Proteste joi seara la Facultatea de istorie
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News