Autoritatea Aeronautică Federală americană, FAA, se pare că după perdaful tras lor de către NTSB, organul suprem în materia transporturilor din USA, a început să își rolul în serios.
În urma analizei incidentului din luna martie a acestui an, când un avion Boeing 787 Dreamliner al companiei braziliene LATAM a intrat în picaj brusc, în urma acestei mișcări nedorite și necontrolate 50 de pasageri și membri ai echipajului au fost răniți, s-a constatat că:
- scaunul pilotului comandant s-a deplasat spre în față într-un mod brusc, necomandat de către pilot și fără a putea fi oprit
- însoțitorul de bord, care venise să îi aducă mâncarea pilotului comandant a atins din greșeală unul dintre cele două sisteme de închidere/deschidere amplasat pe scaunul pilotului comandant și care acționa asupra unui panou amplasat de către constructor deasupra capului pilotului comandant
- exista un risc potențial, deși cu o probabilitate extrem de rară, ca în cazul unei depresurizări a cabinei de pilotaj, panoul respectiv care are și o greutate mare, sa se desprindă foarte rapid și necontrolat și să îl lovească exact în cap pe pilotul comandant putându-i provoca rănirea gravă sau chiar decesul. Pentru a înțelege exact, FAA a calculat că, într-un interval de doar 20-50 de milisecunde, panoul respectiv îl va lovi pe pilot direct în cap fără ca acesta să se poată feri cumva bineînțeles
- sistemul de închidere/deschidere a panoului respectiv este special conceput ca în cazul unei depresurizări bruște a cabinei acesta să se desprindă singur pentru a permite egalizarea presiunii dintre cockpit și cabina de pasageri
- sistemul în cauză are două mecanisme de acționare din care unul este amplasat pe partea din spate a tetierei scaunului pilotului comandant și are o protecție din plastic. Boeing a constatat însă ca acea protecție de plastic se poate sparge foarte ușor și ca atare se poate atinge accidental, precum în cazul de la LATAM, astfel încât scaunul să plece necomandat și brusc în față
- modificarea solicitată de FAA a acestui sistem costă doar 250.000 USD per avion și în cazul în care s-ar modifica prin limitarea poziției spătarului scaunului pilotului comandant, companiile aeriene susțin că ar crește oboseala piloților, un fenomen extrem de acut și actual în întreaga aviație civilă mondială. În plus susțin acestea va fi necesară introducerea unui al treilea pilot la bord pentru a se putea asigura odihna în spațiile de odihnă special prevăzute pentru echipaj. În pofida unor vise a celor ce cred ca există locuri generoase la bordul avioanelor unde echipajele să se poată lăfăi în voie, aceste spații sunt niște cușete mici și înguste față de care cele de clasa a doua de la trenurile CFR sunt de un lux deosebit!
- situația se aplică cazului în care pilotul comandant se odihnește controlat în scaunul de pilotaj prin lăsarea spătarului complet pe spate. Metoda acestei odihne controlate (controlled rest) este permisă doar la nivelul de croaziera de către majoritatea companiilor aeriene ținând cont de durata foarte mare a zborurilor, condițiile de zbor din avion, trecerea peste multe fuse orare, necesitatea prevenției oboselii piloților etc
- FAA a autorizat anterior acest sistem, ca ulterior să constate situația și a transmis o directivă în acest sens prin care a impus companiilor care operează acest avion în USA ca, în termen de 3 ani, să instaleze mecanismul de limitare a poziției scaunului pilotului comandant, declarând că “riscul asupra piloților este mult prea mare și de aceea orice întârziere în aplicarea directivei este inacceptabilă”!
Și că tot vorbim despre Boeingul 787 Dreamliner tocmai ce au început problemele și cu motoarele Rolls Royce Trent 1000 care echipează o parte din aceste avioane. British Airways a și comunicat că din motivul întârzierilor livrării de piese și motoare de acest tip va reduce frecvențele de zbor operate cu B787 pe ruta Londra - Kuala Lumpur.
În concluzie FAA pare ca a început să își facă treaba deși gurile rele arată ca a pus până acum tunurile doar pe Boeing nu și pe rivalul ei Airbus.
Alții susțin că aducerea la șefia Boeing a unei managere de la o firmă de piese de schimb a companiei, Stephanie Pope, a început să se vadă. Aceasta a făcut profituri mari la firma respectivă prin regândirea businessului în sine ajutată direct de buletinele emise de către FAA, deci cumva pare a fi o aserțiune cât de cât reală.
În acest moment corporatismul american de la Boeing în loc să rezolve rapid și pe principiul win-win a crizei provocate de greva ce durează de peste trei luni a început să facă ce știe mai bine. Adică văzând ca cei din conducerea sindicală, aserviți lor în mod tradițional ca și la noi dealtfel, nu i-au putut convinge pe zecile de mii de greviști să se întoarcă la muncă, au declarat ca îi vor da în judecată pe acești lideri pentru o așa-zisă dezinformare a membrilor și în plus vor concedia 10% din forța de muncă, practic pe toți greviștii!
Oricum greva afectează direct tocmai producția de Boeing 737 MAX și va întârzia cu minim un an programul Boeing 777, gurile rele afirmând ca este o altă manevră a companiei de a mai câștiga timp pentru rezolvarea problemelor tehnice identificate de către FAA și NTSB.
O măsură a Boeing de limitare a pierderilor cauzate de greva constă în interzicerea transportului în interes de serviciu al angajaților companiei cu clasa Business! Știu că vi se pare hilară măsura lor dar poate le facem noi o propunere ca să zboare doar cu avioane Boeing, nu și cu Airbus, Embraer, etc. ce ziceți?
Articolul prezintă o opinie a pilotului Cezar Osiceanu
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu