Piedica din calea trecerii la maşinile electrice. Numărul staţiilor de încărcare, de zece ori mai mic decât numărul benzinăriilor

Fotografie de la Kindel Media, pexels
Fotografie de la Kindel Media, pexels

Guvernele din toată lumea insistă pentru o tranziţie spre maşini electrice, însă există o piedică majoră în realizarea acestui vis. Nu sunt suficiente staţii de încărcare pentru trecerea spre un parc auto complet electric. 

Publicitate

Guvernul SUA, spre exemplu, varsă miliarde de dolari pentru dezvoltarea unei reţele naţionale de staţii de încărcare, doar că această industrie pare complet dezordonată din punctul de vedere al antreprenorilor. 

Companiile de utilităţi şi benzinăriile nu reuşesc să se înţeleagă cu privire la cine va deţine şi cine va opera aceste staţii de încărcare, în timp ce statele rurale spun că unele staţii de încărcare ar putea merge în pierdere pentru mai bine de zece ani. Companiile care oferă echipamentul de încărcare, dar şi servicii în acest sens, se luptă pentru a face echipamentele mai durabile. 

Susţinătorii vehiculelor electrice spun că mulţi şoferi îşi vor cumpăra astfel de vehicule doar dacă încărcarea se va face la fel de rapid precum alimentarea la benzinărie, însă benzinăriile nu vor să aibă astfel de staţii de încărcare până când nu vor fi mai multe maşini electrice în trafic. 

În acest moment, doar 1% dintre şoferii americani deţin un vehicul electric, însă listele de aşteptare sunt în creştere, iar producătorii auto, cum ar fi General Motors sau Ford, se aşteaptă ca vânzările să crească. Pentru a depăşi problema autonomiei, frica de a rămâne fără energie la drumuri lungi, experţii din industrie spun că în SUA este nevoie de multe încărcătoare rapide. O încărcare rapidă poate dura între 20 de minute şi o oră, în funcţie de vehicul. 

Dar, pentru moment, sunt doar 11.600 de puncte de încărcare pentru maşini electrice în SUA, în timp ce numărul benzinăriilor depăşeşte 145.000, scrie wsj.com.

Tesla a construit o reţea privată de încărcătoare rapide, de aproape 16.000 de unităţi, pentru proprii şoferi din 2012 până acum, iar super-încărcătoarele lor au devenit un instrument de marketing pentru vânzarea maşinilor. Dar majoritatea producătorilor auto se bazează pe guvern şi pe companii private pentru asta. 

Administraţia Biden şi Congresul SUA vor să grăbească tranziţia de la combustibili fosili la electricitate, iar în acest sens au extinse creditele federale pentru a convinge cât mai mulţi antreprenori să instaleze staţii de încărcare. Se estimează că în următorii 10 ani, statul va cheltui aproximativ 1,7 miliarde de dolari pentru acest lucru. De asemenea, statele americane ar putea cheltui în jur de 7,5 miliarde de dolari în următorii ani pentru a creşte disponibilitatea încărcătoarelor. 

Război între companiile de utilităţi şi benzinării 

Consignaţiile, benzinăriile şi staţiile de parcare pentru TIR-uri sunt la cuţite cu reprezentanţii companiilor de utilităţi, pentru că nu se ajunge la un compromis cu privire la cine vinde electricitatea şoferilor şi cine plăteşte factura pentru infrastructura necesară. 

Marile companii de utilităţi vor să deţină şi să opereze singure încărcătoarele, pentru a crea o nouă piaţă. 

"Dacă vor lua banii contribuabililor pentru a construi o reţea de încărcătoare, vor elimina sectorul privat complet", transmite Channing Smith, proprietar de benzinărie în Minneapolis. Acesta spune că el ar instala în benzinăria sa şi încărcătoare pentru vehicule electrice, dar nu vrea să fie în concurenţă directă cu compania de la care cumpără curentul electric. 

Doar în ultimul an, companiile de utilităţi au primit aprobare să cheltuie peste 1,4 miliarde de dolari pe staţii de încărcare. 

Un alt motiv de conflict îl reprezintă modul în care companiile de utilităţi vor factura electricitatea consumată la aceste staţii. Pentru că un Vehicul Electric (EV) are nevoie de multă energie pentru a se încărca, proprietarii de benzinării spun că facturile lor ar exploda. 

Reţeaua de benzinării din SUA a avut nevoie de un secol pentru a se dezvolta. În 1920, în SUA erau doar 15.000 de benzinării. 10 ani mai târziu, când pe străzile americane circulau 23 milioane de automobile, numărul staţiilor de benzină era la 100.000. 

"Când ai de-a face cu infrastructura, ai costuri fixe care trebuie să se traducă în termeni de investiţii, înainte ca fiecare dolar să fie cheltuit. Asta este foarte scump, pentru că implică piaţa imobiliară, dar şi reţeaua electrică", transmite Rob Frieden, profesor emerit de telecomunicaţii şi drept la Universitatea Penn State. 

Iar cel mai bun exemplu vine din zona internetului. Cheltuielile guvernamentale pentru infrastructură au fost esenţiale pentru adoptarea rapidă a internetului şi a telefoanelor inteligente, pentru a elimina problema acoperirii semnalului celular. În 2000, doar 1% dintre americani foloseau internet pe bandă largă. În 2010, peste 60% aveau acest serviciu. Dar probleme tot sunt şi acum. În 2021, spre exemplu, 79% dintre casele din zonele suburbane erau conectate la internet, în timp ce în zona rurală procentul e de doar 72%. 

Staţiile de încărcare vor merge în pierdere pentru mai mult de 10 ani 

Cooperativa Energetică Dairyland din Wisconsin a transmis administraţiei Biden că încărcătoarele din zona de nord a statului vor merge în pierdere pentru peste zece ani. Se pare că, acolo unde sunt patru încărcătoare la fiecare 75 km de autostradă, profitul va începe să apară abia prin 2040. 

"Cel mai probabil, staţiile de încărcare vor avea probleme în a deveni viabile din punct de vedere economic în zonele populate ale statelor, darămite în zonele rurale", transmite Luke Reiner, director de Transporturi al statului Wyoming. 

Şi amplasarea staţiilor în zone îndepărtate ar fi o problemă. Dacă o astfel de staţie se strică, tehnicienii ar putea fi nevoiţi să facă drumuri lungi pentru a le repara. 

Administraţia Biden cere, în acest moment, ca 97% din reţea să fie funcţională permanent, dar realitatea din teren e alta. Un studiu realizat de universitatea Berkeley din California a testat toate cele 657 de încărcătoare rapide din zona San Francisco şi a arătat că mai bine de un sfert nu funcţionează. 

"Trebuie să ne asigurăm că aceste încărcătoare merg constant, trebuie să evoluăm ca industrie în acest sens. Altfel, suntem nevoiţi să mergem la următorul încărcător, pentru că suntem forţaţi de tehnologie să facem asta. E drept, însă, că suntem la început şi ne mai permitem greşeli. Dar nu prea multe", a declarat Spencer Reeder, directorul de Sustenabilitate al AUDI America. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel