De câteva zile Organizația Internațională a Aviației Civile ICAO a emis o serie de recomandări cu privire strict la măsurile recomandate la nivel global cu privire la restartarea întregului domeniu de activitate al aviației civile, activitate economică vitala economiei mondiale puternic afectate de pandemia de COVID-19, anunță pilotul Cezar Osiceanu.
”Ținând cont de faptul că aviația civilă mondială a înregistrat o scădere globală față de nivelul anului 2019, anul anterior declanșării pandemiei, de 90% în vârful maxim, precum și de lipsa unui program mondial conceput și coordonat pentru a menține în parametri de siguranță industria, Consiliul de conducere al ICAO a creat un sistem de recomandări cu caracter obligatoriu în general.
Câteva din aceste recomandări devin în acest fel surse importante de ajutor pentru efortul de combatere a pandemiei.
Iată câteva dintre aceste recomandări:
1. Liberalizarea temporară a zborurilor cargo la nivel global.
Această măsura ajută atât guvernele care pot scădea costurile mecanismelor de vaccinare, crește viteza de transport și numărul punctelor de livrare a vaccinurilor, dar și ajută direct companiile aviatice implicate în zona cargo. Chiar dacă la nivel global cererea de capacitate cargo a crescut foarte mult- se estimează un necesar de circa o mie de avioane Boeing 747 cargo la nivel global, pentru acoperirea necesarului actual- costurile legate de taxele de survol, în principal, atârna greu în balanța financiară a transportatorilor.
2. Vaccinarea cu prioritate a echipajelor avioanelor ca măsură de protecție a industriei, personalului și împotriva riscului de transmitere.
Aici trebuie să ne gândim doar la cât crește riscul de contaminare în cazul unui echipaj de avion nevaccinat forțat să aterizeze, din motive de siguranță, în țări cu grad mare de contaminare.
3. Introducerea unui sistem global mai ușor de actualizat și a unor noi ghiduri de utilizare în materia certificatelor de testare și a managementului riscului legat de COVID 19.
Aceasta pentru că lipsa unui astfel de sistem informatic global contribuie major la scăderea și îngreunarea traficului aerian, mai ales că fiecare țară încearcă să aplice și procedee și mecanisme de protecție proprii și “uită” să le comunice rapid și eficient și operatorilor aerieni.
4. Introducerea unui sistem global ușor și rapid de accesat în materia bunurilor periculoase (Dangerouse Goods). Aceste bunuri considerate și catalogate că fiind periculoase necesitau și înainte de pandemie precauții speciale la transport, dar, în condițiile actuale, aceste precauții necesită măsuri în plus.
Faptul că analiza răspândirii bolii făcută de către OMS a relevat faptul că ea a folosit mecanismul de transport al mărfurilor, ca vector principal, indică și susține necesitatea luării rapide a acestor măsuri la nivel planetar.
5. Nu în ultimul rând, ICAO solicită crearea unui mecanism unic de raportare a oricăror măsuri luate de către fiecare stat în parte în ceea ce privește extinderea reducerii reglementărilor. Și această recomandare are un efect benefic în materia aviației civile deoarece permite operatorilor aerieni să redeschidă cel puțin temporar anumite rute.
ICAO consideră a fi crucial ca toate guvernele lumii să implementeze aceste recomandări cât mai rapid pentru a facilita rapid și mai ales sigură restartarea mondială a aviației civile într-un mod armonizat și controlat, dar mai ales sigur.
Până în prezent, aviația civilă din România se zbate din acest punct de vedere pentru a supraviețui iar Guvernul actual nu a luat încă nici o măsură în materia măcar a vaccinării cu prioritate a personalului aeronavigant.
Personalul aeronavigant român, piloți și însoțitori de bord nu a fost apreciat de către Guvernul României și de către cei care conduc acțiunile de combatere a pandemiei, ca fiind vital! Ca atare, aceștia au fost cuprinși doar în rândul patru de vaccinare!
În ceea ce privește mecanismele de comunicare către operatorii aerieni români a restricțiilor introduse de către guvernele străine, Guvernul României, deși este primul care află oficial despre aceste restricții, nu reușește să le comunice cel puțin în timp util operatorilor. Acest lucru care în general se soldează cu anularea unor curse de către operatorii aerieni români este însoțit de numeroase procese deschise de către pasagerii nemulțumiți împotriva operatorilor aerieni. O simplă accesare a site-ului Ministerului de Justiție va arăta numărul enorm de astfel de procese, ceea ce cresc cheltuielile operatorilor aerieni și așa aflați în apropierea falimentului
Propunerea mea adresată în acest caz și pe această cale Guvernului României este aceea de a suspenda pe durata pandemiei DOAR acele prevederi din “Drepturile pasagerilor” care sunt influențate direct și indirect de acțiunile sau inacțiunile provocate de măsurile naționale sau ale statelor terțe în materia pandemiei. Măsura această este benefică tuturor pentru că:
- pasagerii nu se mai lasă seduși de diversele firme ce le promit recuperarea sumelor și câștigul unor sume drept despăgubiri.
- operatorii nu mai cheltuiesc bani cu procese inutile.
- instanțele nu vor mai fi aglomerate în plus cu astfel de dosare în care are loc o respingere a acțiunii de la primul termen în proporție covârșitoare.
În plus, folosirea panourilor electronice de afișaj existente din belșug în cadrul tuturor aeroporturilor din România pot publica permanent, rapid, direct și cu costuri minime orice comunicare legată de această problema din partea Guvernului României, asigurând astfel informarea tuturor pasagerilor și operatorilor deopotrivă.” a transmis pilotul Cezar Osiceanu.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News