Alina Mungiu-Pippidi critică protestele taximetriștilor și laudă într-un editorail gigantul UBER, pe care îl consideră un model.
Publicitate
Politologul român a prezentat beneficiile modelului UBER într-un editorial publicat în România Curată, considerând că modelul companiei americane nu ar trebui reprimat de Guvern, ci extins.
”Cum funcționează UBER și de ce, de fapt, ar trebui să reformăm serviciile publice pe model UBER în loc să ne luptăm cu firmele private:
- O aplicație soft pe un smart phone pune la un loc cererea cu oferta, nu există refuz (poți merge și cinci metri cu UBERul), cînd cererea e foarte mare prețul se ajustează automat, dar transparent, ești întrebat înainte, nu ai de-a face cu oameni, totul e automatizat.
- Șoferii pot lucra cîte ore vor, la Bruxelles am avut șoferi care lucraseră în Comisia Europeană și se plictisesc la pensie, la București tineri care scriu aplicații pentru fonduri europene pentru afacerile lor (i-am asistat cu entuziasm), au nevoie doar de carnet și o adeverință, mi s-a explicat în București de unde o au, și de un GPS pe care instalează softul. În Mexic am avut un dentist.
- Introduci adresa și cineva vine să te ia, cu o mașină curată, cu o sticlă de apă în plasă, de o politețe impecabilă (tot pe soft îi poți da o stea, sau cinci, și ca atare au tot interesul să se poarte bine), adresa e deja pe GPS care alege traseul cel mai convenabil. Cine nu e competent e deci eliminat prin cîteva clickuri.
- Nu există bacșis. Îți introduci o singură dată credit cardul cînd îți faci cont și gata, primești factura pe email, și o înaintez direct contabilității mele în Berlin. Nu trebuie să schimbi bani în nici o țară. Spre deosebire de imbecilul stat român, care, la Ghișeul.ro, nu acceptă decît carduri emise de bănci românești, cu Deutsche Bank sau America Bank nu poți plăti impozite în România (nu oricine se califică), orice credit card merge cîtă vreme cele trei criterii de validitate (număr, data expirării, CVC) funcționează. Ca atare activitatea asta economică e aproape singura integral fiscalizată dintre servicii la români.
-Cheltuielile de tranzacție, care sufocă orice firmă, sunt minime, firma plătește impozit pe profit, iar șoferii – care rețin majoritatea încasării, nu sunt exploatați ca aceia de la taxi, de trebuie să le dai de două ori prețul- sunt înregistrați ca PFA și își plătesc acolo CAS-urile.
- Rezolvi cu birocrația decontărilor. Universitatea Columbia din New York m-a plimbat pe contul lor de UBER, pur și simplu toți angajații care se ocupau de invitați îl aveau și îți chemau mașina plătită cu cardul lor, poți trimite pe oricine cu mașina pe contul tău, am chemat un UBER pentru o fată cu handicap care ieșise de la tratament pe o vreme îngrozitoare de la policlinica de peste drum de mine în București și de abia se ținea pe picioare, această faptă bună m-a costat doar opt lei, mai mult mi-a luat să o conving pe mama ei că nu trebuie să dea nimic șoferului.
Ideile guvernelor, criticate
Pe scurt, e sistemul ideal pentru toată lumea, care reduce la minim personalizarea serviciului, sursa principală de corupție, și cash-ul, sursa principală a evaziunii fiscale”, precizează Alina Mungiu-Pippidi.
”Statul român sub PSD nu știu ce face, dar după cum vorbește nu face ce trebuie, adică crează mai multe hîrtii, restricționează tot ce poate, crește costurile de tranzacție și incertitudinea tuturor și intră în Guinness Book pentru cum poți să te scufunzi singur dacă faci mai grea barca în care ești cu toți ceilalți”, mai precizează politologul care amintește cum s-a creat ”coadă la taxiuri la Otopeni sub guvernul tehnocrat sau au taxat trei zile bacșișurile la pizza la domiciliu sub guvernul Ponta”, criticând ideile Guvernelor care s-au perindat la Palatul Victoria, și care ”vor toate să intre în cartea recordurilor”.
[citeste si]
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu