Liviu Neag, preşedintele Uniunii Române de Transport Public (URTP), a vorbit despre problema plafonării preţulului la energie pentru operatorii de transport.
La Târgu Mureş a avut loc, vineri, şedinţa lunară a comitetului director al Federaţiei Transportatorilor Urbani şi Suburbani şi Metropolitani de Călători.
"Întâlnirea de astăzi a avut un scop foarte important o discuţie cu factorii responsabili în ce priveşte plafonarea preţului energiei. În situaţia dată, la ora actuală, operatorii de transport, dacă nu se va găsi soluţia de plafonare a preţului energiei, vor ajunge probabil în câteva luni să apară acele blocaje financiare, acele blocaje din care nu vor avea posibilitatea plăţii contravalorii energiei electrice. Şi atunci discuţia de astăzi, credem noi, a fost utilă. Să sperăm că acest material, această lege care a trecut de Senat, va trece şi de Camera Deputaţilor. În concluzie, speranţa moare ultima", a declarat Liviu Neag, scrie Agerpres.
În calitatea sa de director general al Companiei de Transport Public (CTP) din Cluj-Napoca, Liviu Neag a precizat şi că acest operator pe moment nu are o problemă cu facturile la energie, deşi peste 50% din flota sa de vehicule este alimentată cu electricitate, însă o mare problemă va fi după expirarea actualelor contracte de furnizare.
"Pe moment putem spune că nu este o problemă. Problema este ce se întâmplă în lunile acestea, în octombrie-noiembrie-decembrie expiră contractele de furnizare energie ale operatorilor de transport. Se pune problema ce se întâmplă în această perioadă până la venirea acestei legi privind plafonarea energiei (...) Poziţia vicepreşedintelui ANRE a fost că se vor găsi soluţii încât să nu depăşească 2-3 lei kilowatt-ul în ce priveşte transportul, dar acum rămâne de văzut", a arătat Neag.
El a precizat că la Cluj-Napoca sistemul de transport electric a fost implementat în urmă cu 5 ani, timp în care şi-a dovedit eficienţa.
"De aproape de 5 ani am implementat acest sistem de transport electric şi a dat un randament foarte bun. Dacă la început preţul pe kilometru/călătorie era de 5 lei, încet, încet, ca urmare a creşterii preţului la energie, costul a ajuns pe la aproape 7 lei. Şi dacă creşterea preţului la energie electrică nu se va opri, ne găsim în situaţia că nu mai este cel mai econom şi cel mai bun preţ în ce priveşte transportul electric şi nepoluant. Este o tendinţă a Europei, este o tendinţă şi la noi. La Cluj şi în toată ţara au început administraţiile publice să achiziţioneze autobuze electrice. Foarte multe au pornit, un pic nu cum trebuie.
Adică trebuia prima dată să pornească de la a vedea unde sunt platformele de parcare, ce posibilităţi sunt pentru furnizorul de energie să poată oferi energia electrică necesară acestor staţii de încărcare şi apoi să demareze achiziţia autobuzelor electrice. Ori s-a întâmplat că au făcut contracte pentru achiziţie staţii, achiziţia autobuze electrice şi s-au trezit în situaţia, o parte, în care n-au putut să pună la timp această investiţie în funcţiune, în sensul că au fost mari întârzieri în ce priveşte racordarea acestor platforme de încărcare la energia electrică", a evidenţiat Liviu Neag.
Compania de transport din Cluj-Napoca deţine 41 de autobuze electrice, 98 de troleibuze şi 29 de tramvaie.
"Aş putea să vă spun că, la ora actuală, în Cluj, peste 50% din flotă la orele de vârf este electrică, adică nepoluată. Tendinţa este să continuăm. Suntem, de exemplu, la ora actuală, într-o procedură de achiziţie a 40 de autobuze electrice articulate, ceea ce va duce la o scoatere, mai ales din zonele foarte circulate şi poluate, aglomerate, a mijloacelor de transport pe combustibil şi să venim cu aceste autobuze electrice", a mai menţionat directorul general al CTP Cluj-Napoca.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu