Planul UE împotriva mașinilor electrice chinezești. Ce va vota Bruxelles-ul

Unsplash
Unsplash

Uniunea Europeană se pregătește să ia o decizie importantă cu privire la impunerea de tarife la importurile de vehicule electrice din China, un demers considerat una dintre cele mai mari decizii comerciale din istoria blocului comunitar, potrivit Reuters.

Franța, Grecia, Italia și Polonia au anunțat că vor vota vineri în favoarea acestor măsuri. Tarifele, care ar putea ajunge până la 45%, au potențialul de a afecta dramatic relațiile comerciale între Europa și China, riscând să declanșeze represalii din partea Beijingului.

Comisia Europeană a lansat această investigație anti-subvenții cu scopul de a proteja piața europeană de vehiculele electrice, după ce importurile din China au crescut spectaculos în ultimii ani. Într-un raport prezentat celor 27 de state membre, Comisia subliniază că vehiculele electrice fabricate în China au ajuns să reprezinte 27,2% din piața europeană în al doilea trimestru al anului 2024, o creștere semnificativă față de cei 3,5% înregistrați în 2020. În plus, mărcile chineze de vehicule electrice au crescut și ele ca pondere pe piața UE, de la 1,9% la 14,1% în aceeași perioadă.

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a avertizat asupra pericolului unui „potențial flux de importuri ieftine de vehicule electrice din China”, susținând că acestea sunt beneficiarii unor subvenții de stat care afectează concurența pe piața europeană. „UE trebuie să se protejeze împotriva acestor practici neloiale,” a declarat ea, subliniind nevoia de măsuri decisive.

O susținere importantă, dar incertă

Votul așteptat vineri reprezintă un moment crucial pentru Bruxelles, întrucât țările care sprijină tarifele reprezintă 39% din populația UE, fiind necesar un sprijin mai larg pentru aprobarea măsurilor. În acest context, susținerea Franței, Greciei, Italiei și Poloniei este esențială, însă rezultatul final este incert, având în vedere că Germania, cea mai mare economie din regiune și principalul producător de automobile, nu și-a anunțat încă decizia.

Sub regulile Uniunii Europene, Comisia are posibilitatea de a impune tarifele pentru următorii cinci ani, cu condiția ca o majoritate calificată de 15 state membre, reprezentând 65% din populația UE, să nu voteze împotriva acestui plan.

Industria auto europeană, și în special cea germană, s-a opus vehement acestor tarife, invocând riscuri mari pentru exporturile proprii. Germania, care și-a exprimat deja îngrijorările în legătură cu posibilele represalii din partea Chinei, ar putea să se abțină de la vot, așa cum a făcut anterior în iulie. Cancelarul german, Olaf Scholz, a subliniat necesitatea de a continua dialogul cu Beijingul, avertizând că un război comercial ar putea avea consecințe negative pentru industria auto germană, care depinde în mare măsură de piața chineză.

„Un război comercial cu China ne-ar face mai mult rău decât bine,” a declarat ministrul german de Finanțe, Christian Lindner, adăugând că o astfel de măsură ar putea afecta competitivitatea pe termen lung a sectorului auto german. Volkswagen, unul dintre cei mai mari producători auto din Germania, a cerut guvernului să voteze împotriva tarifelor, argumentând că acestea nu vor îmbunătăți competitivitatea și vor complica relațiile comerciale dintre cele două puteri economice.

Reacția Chinei

În replică, Beijingul a lansat propriile investigații privind importurile europene de produse precum brandy, lactate și carne de porc, o mișcare percepută ca o reacție directă la ancheta inițiată de Bruxelles. De asemenea, producătorii chinezi de vehicule electrice vor trebui să decidă dacă absorb noile tarife sau își majorează prețurile pentru a acoperi costurile suplimentare de miliarde de dolari, ceea ce ar putea avea un impact semnificativ asupra pieței europene.

Pe fondul acestor incertitudini, unii producători chinezi de automobile au început să exploreze opțiunea de a deschide fabrici în Europa, în ciuda costurilor mai ridicate de producție și forță de muncă. Această mișcare ar putea reprezenta o soluție temporară pentru a evita impactul tarifelor, dar nu rezolvă problema de fond a dependenței de subvențiile de stat chineze.

Poziția altor state membre ale Uniunii Europene rămâne de asemenea incertă. Spania, de exemplu, care anterior sprijinea tarifele, și-a reevaluat poziția după vizita premierului Pedro Sanchez în China, unde a sugerat că Uniunea Europeană ar trebui să-și reconsideră abordarea. În același timp, Ministerul ceh al industriei și comerțului a precizat că ia în serios concluziile Comisiei Europene, dar nu a oferit detalii clare despre cum va vota.

Președintele francez Emmanuel Macron a fost printre cei mai vocali susținători ai tarifelor, criticând deschis nivelul subvențiilor chineze. „Subvențiile chineze sunt insuportabile și dăunează industriei noastre,” a declarat Macron, subliniind nevoia de a proteja condițiile echitabile de concurență pe piața europeană.

Deși Comisia Europeană ar putea să impună tarifele chiar și cu sprijinul unui număr mai mic de state membre, discuțiile rămân deschise, iar Bruxelles-ul ar putea opta pentru o propunere modificată, care să atragă un sprijin mai larg. Printre opțiunile discutate se numără și angajamentele de investiții din partea Chinei în Europa, precum și stabilirea unor prețuri minime de import bazate pe criterii stricte, cum ar fi performanța bateriei și autonomia vehiculelor electrice.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel