Istoricul Mircea Platon a vorbit în exclusivitate pentru DC NEWS despre reformele din învățământ, făcute de-a lungul timpului, dar și despre digitalizare sistemului din învățământ, un subiect tot mai discutat de la debutul pandemiei.
Istoricul Mircea Platon susține că începând cu anii 90 au fost două valuri ale reformei din sistemul de învățământ.
"Știți că în anii 90 s-a vorbit, există în documentele oficiale pe care le citez și în carte, această idee că reforma și impulsul către reformă trebuie să urmeze o logică către din asta de pandemie. Oamenii trebuie să se molipsească de această idee fără să știe de unde vine. Deci paralela dintre reformă și pandemie este mai adâncă decât credem noi. Deci ideea a fost următoarea, imediat după 90 s-a trecut la eliminarea din programă a lucrurilor ideologizate, pe care le adăugase acolo autoritățile de partid și de stat înainte de 1989. Lucrul acesta s-a făcut organizat în anii 1990-1991. După aceea s-a trecut la ceea ce s-a numit reforma structurală și apoi sistemică. S-a reformat tot învățământul, pornindu-se metodic.
Deci primul lucru care s-a reformat a fost redefinirea obiectivelor sistemului de învățământ. Pornind de la această schimbare a obiectivelor, adică care e obiectivul sistemului de învățământ? Să creeze buni cetățeni, să creeze oameni capabili care pot sta pe propriile picioare și care pot judeca sănătos. S-a abandonat acest obiectiv și s-a trecut la crearea de forțe de muncă pentru piața globală a muncii. Pornindu-se de la acest nou obiectiv, s-au reformat planurile cadru, programele, manualele și apoi modul de evaluare și promovare și de predare. Deci s-a lucrat sistematic. Acesta a fost primul val al reformei. După aceea, prin anii 2007 s-a vorbit să mai avem nevoie de o nouă reformă care ar urma să îi cuprindă și pe profesori și acum vorbim deja despre digitalizarea învățământului.", a spus Mircea Platon, în cadrul emisiunii "Ce se întâmplă" de la DC NEWS, moderată de Răzvan Dumitrescu
Digitalizarea învățământului ar fi cel de-al treilea val al reformei, susține Mircea Platon, care avertizează că anume digitalizarea ar putea să "ne întoarcă în epoca de piatră" pentru că efectele nocive ale calculatorului au fost deja demonstrate.
"Digitalizare urma să se facă și fără pandemie, dar experții și autoritățile interesate s-au folosit de pandemie pentru a împinge această agendă. Digitalizarea este cel de-al treilea val și care nu prea are de-a face cu Covid. Cu Covid sau fără el, lobby-ul digital din Europa împinge învățământul în această direcție și se vorbește de foarte multe lucruri în acest sens. De exemplu, introducerea încă de la grădiniță a computerului. Mi-au spus mai mulți, "domnule dumneata vrei să ne întorci în epoca de piatră cu scrisul de mână" și am răspuns scurt: Digitalizarea învățământului ne va împinge în epoca de piatră pentru că vom pierde foarte multe din cele care ne definesc ca oameni civilizați. Nu se poate, există studii neurologice, există studii serioase din lumea medicală, în care sunt demonstrate efectele total nocive ale accesului neîntrerupt și sistematic la calculator a copiilor de până la 16 ani. Deci mai bine nu până la acea vârstă.", a mai spus Mircea Platon.
Vezi mai multe în video:
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Roxana Neagu