În China, este posibil să parcurgi 10 km cu un taxi fără șofer pentru doar 50 de cenți.
Mașinile care se conduc singure, denumite în mod obișnuit robotaxi, sunt popularizate la prețuri incredibile în Wuhan, o metropolă întinsă cu peste 11 milioane de locuitori din centrul Chinei, unde a apărut primul focar major de Covid-19 în 2020. Acesta are ambiția de a deveni primul oraș fără șofer din lume, chiar dacă vehiculele se luptă adesea să navigheze pe străzi.
"Nu va trebui niciodată să vă cumpărați o mașină", a spus un pasager din interiorul unui robotaxi sedan alb într-un videoclip care a fost vizualizat de peste 80 de milioane de ori pe platforma chineză de socializare Weibo începând de săptămâna trecută.
Grupa de 500 de vehicule care operează în oraș aparține Apollo Go, o unitate a gigantului tehnologic chinez Baidu (BIDU). Acestea deservesc o zonă care acoperă aproximativ jumătate din populația Wuhanului, conform unui comunicat al companiei din luna mai.
Un punct de plecare important este prețul. Tarifele de bază încep de la 4 yuani (55 de cenți), comparativ cu 18 yuani (2,48 $) pentru un taxi condus de un om, a raportat miercuri media de stat Global Times.
Serviciul a fost lansat în 2022 și a început să câștige teren în prima jumătate a anului. Compania își propune să își dubleze grupa la 1.000 de mașini până la sfârșitul anului 2024. Wuhan are în prezent aproximativ 17.000 de taxiuri normale, potrivit biroului de transport al orașului.
Cu toate acestea, adoptarea rapidă a taxiurilor fără șofer a zdruncinat forța de muncă , care a suferit de pe urma salariilor stagnante din cauza forțelor deflaționiste care urmăresc economia după ani de restricții privind coronavirusul și o criză imobiliară.
"Având în vedere că economia chineză se luptă puțin, chinezii sunt probabil mult mai temători că o să își piardă locurile de muncă, iar acest lucru (robotaxi) servește ca o reamintire a unuia dintre modurile în care acest lucru s-ar putea întâmpla", a declarat Tu Le, managing director al Sino Auto Insights, pentru CNN într-un interviu prin e-mail. El a adăugat că orice pierderi semnificative de locuri de muncă ar putea fi la câțiva ani distanță.
Luni, Biroul Național de Statistică a raportat că produsul intern brut al țării a crescut cu doar 4,7% în lunile aprilie-iunie, un ritm de creștere mult mai lent decât cel așteptat de 5,1%.
Au existat, de asemenea, plângeri din partea locuitorilor din Wuhan cu privire la blocajele din trafic, deoarece mașinile fără șofer nu răspund la semafoare. La începutul acestei luni, un robotaxi a trecut pe culoarea roșie a semaforului și a accidentat un pieton, a raportat ziarul de stat People's Daily.
Reacțiile împotriva serviciului, în special împotriva presupuselor tactici de stabilire a prețurilor ale Apollo Go, au devenit al doilea 'trending topic' săptămâna trecută pe site-ul chinez de microblogging Weibo, peste 75 de milioane de utilizatori participând la discuție.
"Perturbarea pieței este cea mai mică dintre grijile lor. Îți vor fura bolul de orez", a scris un utilizator, referindu-se la capacitatea de a-și câștiga existența.
"Școlile de șoferi, inspectorii rutieri și taxiurile se vor închide", a spus un alt utilizator.
Un purtător de cuvânt al Apollo Go a contestat această caracterizare. Persoana a declarat pentru CNN că reducerile și subvențiile din partea administrațiilor locale sunt utilizate în mod obișnuit în timpul perioadei inițiale de lansare pentru a determina oamenii să încerce serviciul. Prețul "extrem de scăzut" a fost o strategie temporară, au adăugat aceștia.
Taxiurile autonome operează în prezent la o scară relativ mică în mai multe orașe din lume, în principal în Statele Unite și China, în timp ce Emiratele Arabe Unite primesc, de asemenea, companii din întreaga lume pentru a efectua teste cu vehicule fără șofer.
Mai multe companii americane, inclusiv Waymo, o filială a Alphabet (GOOG), compania mamă a Google, și Cruise, filiala GM (GM), lucrează la servicii autonome de transport în comun, dar s-au confruntat recent cu eșecuri.
Autorizația Cruise de a testa vehicule complet autonome în California a fost suspendată în octombrie 2023 după o serie de coliziuni, inclusiv una care a provocat răni grave unei femei după ce a târât-o pe asfalt. Compania este în prezent investigată de Departamentul de Justiție.
Recent, Waymo a trebuit să emită o rechemare după ce două dintre mașinile sale au lovit același camion de remorcare la câteva minute distanță una de cealaltă.
Incertitudinea cu privire la siguranța și fiabilitatea mașinilor fără șofer a pus o pată asupra industriei din SUA. Elon Musk, directorul general al Tesla (TSLA), nu este însă deranjat, gigantul în domeniul vehiculelor electrice promițând să își prezinte robotaxi-ul în lunile următoare.
China, care găzduiește deja cea mai mare piață auto din lume, ar putea deveni într-o bună zi și principala piață pentru vehiculele automatizate, conform unui raport pentru 2023 al firmei de consultanță McKinsey.
Acesta estimează că sectorul ar putea genera venituri între 300 și 400 de miliarde de dolari până în 2035, în parte datorită sprijinului acordat de Beijing pentru desfășurarea mai multor programe pilot.
Guvernele din mai multe orașe chineze importante, inclusiv Wuhan și Shenzhen, au acordat licențe comerciale companiilor pentru a lansa servicii fără șofer, în timp ce producătorii de automobile și platformele de transport de persoane investesc, de asemenea, în grupele lor de mașini automatizate.
Săptămâna trecută, autoritățile din Pudong New Area din Shanghai au început să acorde licențe operatorilor de mașini fără șofer, inclusiv Apollo Go și AutoX, susținute de Alibaba, potrivit presei de stat China Daily. Startup-ul Pony.ai, cu sediul în California, susținut de Toyota și Arabia Saudită, a primit, de asemenea, undă verde pentru a testa vehicule fără șofer în centrul financiar.
Oficialii din Beijing au declarat în iunie că "solicită opinia publică" cu privire la reglementările care implică utilizarea vehiculelor autonome pentru autobuze, taxiuri și servicii de închiriere de mașini.
La începutul acestei luni, Biroul municipal pentru economie și tehnologia informației din Beijing a emis un proiect de orientări care prevede că vehiculele autonome ar trebui să aibă la bord șoferi sau agenți de siguranță sau să poată fi interceptate de la distanță. Orice încălcare a regulilor de circulație ar trebui tratată în conformitate cu legile și reglementările locale, a precizat acesta.
În megalopolisul sudic Shenzhen, Apollo Go a primit o licență în februarie pentru a efectua un test în districtul Bao'an, a raportat People's Daily, care a permis companiei să perceapă taxe. Mai multe astfel de teste sunt așteptate în întreaga țară, conform CNN.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu