Preşedintele PNL Bucureşti, Violeta Alexandru, a anunţat joi depunerea unei plângeri prealabile faţă de hotărârile Consiliului general care vizează confirmarea înfiinţării a 20 de companii municipale.
'Pentru că administrația Municipiului București condusă de PSD și Gabriela Firea alege să treacă prin Consiliul General hotărâri care nici nu respectă regulile transparenței decizionale, nici nu sunt însoțite de informații elocvente privind oportunitatea și modul de implementare folosind banii publici, PNL București a deschis procedura de atacare a unor acte normative cheie adoptate în ultima perioadă.
PNL București consideră că prin modul în care arată lucrurile la nivelul administrației Municipiului București, se abuzează de putere, PSD comportându-se ca și cum dispune de banii din taxele și impozitele bucureștenilor după bunul plac. Un asemenea comportament nu este tolerat de PNL București care are în conducere o nouă echipă, deschisă către dialog cu cetățenii și cheltuirea transparentă și eficientă a resurselor publice.
În fața acestei realități, PNL București a inițiat acțiuni litigioase împotriva administrației Gabriela Firea:
COMPANIILE MUNICIPALE
PNL București a depus acțiune de anulare și dizolvare a societăților ilegal înființate. Mai mult, PNL București a depus plângere prealabilă împotriva hotărârilor de confirmare de înființare și acțiune în contencios de suspendare a hotărârii de confirmare.
Acțiunea a fost depusă în 2018, pentru anularea și dizolvarea societăților înființate de Gabriela Firea - ca urmare a hotărârii de anulare a deciziei de înființare. Pe această speță, PNL București este în proces, termenul fiind pe 18.09.2019.
În timpul procesului, Guvernul a decis adoptarea Codul administrativ prin OUG nr.57/2019, după ce reglementarea prin lege a respectivului cod a eșuat din cauza unor grave probleme de constituționalitate, legea Codului Administrativ, fiind declarată neconstituțională în ansamblul său de către CCR conform Deciziei nr..681/2018.
PSD a ignorat decizia Curții Constituționale, dar mai ales rolul Parlamentului într-o democrație și a adoptat Codul Administrativ, un act de o complexitate deosebită cu implicații majore asupra administrației publice centrale și locale prin Ordonanță de urgență. Odată cu adoptarea noului cod, Viorica Dăncilă a ridicat mingea la fileu pentru Gabriela Firea, prin modificarea majorității cerută de lege pentru adoptarea hotărârilor ce vizează aspecte ce țin de administrarea patrimoniului, de la majoritatea de la 2/3 la jumătate +1 din numărul de consilieri în funcție. Având la îndemână aceasta procedură, Firea adoptă proiectele de hotărâri fără nicio piedică, iar în cazul celor 20 companii municipale a adoptat noi hotărâri de Consiliu General pentru confirmarea acestora, pentru a acoperi viciul de consimțământ de la momentul înființării lor din 27.02.2018, ignorând o decizie judecătorească prin care actele de înființare au fost anulate. Metoda aleasă de Firea este de regularizare prin confirmare, două proceduri absolut distincte.
În fapt, prin aceste hotărâri s-a încercat regularizarea a ceea ce a fost anulat printr-o hotărâre judecătorească, încă o încălcare flagrantă a legii și a logicii. Pentru procedura de confirmare era nevoie de 2/3 pentru ca hotărârile să fie adoptate în condițiile de validitate impuse de lege de la momentul adoptării HCGMB de la 27.02.2017 adică în baza Legii nr.215/2001, legea administrației locale, preluată doar parțial în Codul Administrativ, în vigoare.
Caracterul ilegal al acestor companii merge mai departe de viciul de procedură privind înființarea lor. În toate companiile este asociat minoritar SC Service Ciclop SA. În componența administrativă a Ciclop este acționar unic tot administrația municipiului București prin CGMB astfel că tot PMB-PSD controlează aceste firme prin Firea, deținând toate drepturile de vot și având posibilitatea de a numi și revoca membrii organelor de administrare, după bunul plac. În ceea ce privește înființarea acestor companii, s-a stabilit ca nu a existat o intenție reală de asociere în vederea desfășurării unor activități economice comune pentru că obiectul de activitate al Service Ciclop SA. este de prestarea de servicii de reparații autovehicule, angajații fiind majoritatea tinichigii auto și mecanici care nu pot avea calificări necesare pentru desfășurarea activităților celor 20 de companii. Necesitatea acestei acțiuni vine din faptul că cele 20 de companii municipale au un buget anual de peste 1 miliard de lei și peste 6.000 de angajați, iar cheltuielile salariale depășesc o treime din acest buget, iar în 2018 doar 6 dintre cele 20 de companii municipale au reușit să înregistreze profit, restul fiind în pierdere.
Împotriva acestor hotărâri de confirmare, PNL a făcut plângere prealabilă pentru anularea hotărârilor și, în paralel, o acțiune de suspendare a actelor administrative în contencios administrativ, dosar care nu are termen de judecată stabilit la acest moment.
REABILITAREA PEISAGISTICĂ A PARCULUI GRĂDINA CIȘMIGIU
PNL a făcut plângere prealabilă împotriva proiectului de reabilitare a Grădinii Cișmigiu.
Proiectul de Hotărâre a Consiliului General privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenți acestui obiectiv de investiții a fost adoptat cu încălcarea dispozițiilor Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică (nu a fost publicat niciun anunț referitor la acest proiect de act normativ) și în lipsa unei motivări privind necesitatea și oportunitatea adoptării acestui act normativ. Valoarea totală de 46.874.455,34 lei, echivalentul a aproximativ 10 milioane de euro nu a fost motivată, iar interesul public a fost grav prejudiciat.
Proiectului de reamenajare a parcului Grădina Cișmigiu, așa cum reiese din aparițiile din presă, vizează creșterea numărului de terase și chioșcuri de la 11 la 17, tăierea unui număr de aproximativ 60 de arbori, desființarea celor 3 locuri de joacă și amenajarea unuia mare în zona Pieței Walter Mărăcineanu precum și desființarea spațiului pentru câini, dar și creșterea suprafeței aleilor. În plus, proiectul propune pavarea peluzei de pe axul parcului Grădina Cișmigiu.
Gabriela Firea folosește consiliul ca o masă de manevră, în loc să pună în dezbatere proiectele majore de interes pentru locuitorii capitalei României, iar PNL București, prin acțiunile întreprinse în instanță, readuce aminte în mod ferm că administrația locală este obligată să adopte acte într-un proces transparent, așa cum prevede legea, astfel încât cetățenii să fie informați și consultați.
RIDICAREA MAȘINILOR
PNL București a făcut plângere prealabilă împotriva hotărârii de ridicare, depozitare și eliberare a autovehiculelor parcate neregulamentar.
Prevederile din HCGMB nr.371/2019 contravin în mod flagrant OUG nr. 195/2002 și HG nr. 1361/2006 care stipulează următoarele: constatarea și aplicarea contravențiilor prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice poate fi dispusă numai de către polițiștii rutieri, nu de polițiștii locali. Încă din 2015, prin decizia nr. 9/2015 a ICCJ, în recursul în interesul legii s-a stabilit că nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale situația referitoare la regulamente privind procedura de ridicare, transport, depozitare și restituire a vehiculelor staționate sau oprite neregulamentar pe drumurile publice. Acest lucru nu se poate face pentru că autoritățile administrației publice locale nu au competența de reglementare în această speță.
Cu toate că polițiștii locali nu pot constata și aplica sancțiuni conform ordonanței privind circulația pe drumurile publice, în anexa 1 la HCGMB privitoare la dispoziția de ridicare, se arată că se dispune de polițiștii locali, atât sancțiunea principală, reprezentată de amendă contravențională, cât și măsura complementară de ridicare a autovehiculului. Dincolo de aceste aspecte, adoptarea unei asemenea măsuri brutale, fără nicio altă măsură care ar putea ajuta la fluidizarea traficului, demonstrează înțelegerea limitată de către actuala conducere a capitalei a unor noțiuni elementare de mobilitate urbană ce țin de statutul unui oraș european. PNL București a inițiat aceasta această acțiune pentru că astfel de inițiative trebuie să fie completate de măsuri complementare pentru a putea fi considerate benefice pentru București.
„Statutul de partid de opoziție ne obligă să ne erijăm în cenzori ai acestei administrații care secătuiește Bucureștiul de resurse, iar în ultima perioadă, numărul de proiecte adoptate netransparent prin masa de manevra a Consiliului Local a crescut semnificativ. Este obligația noastră, a principalei forțe de opoziție din România, să venim în întâmpinarea așteptărilor alegătorilor noștri și să devenim scut de apărare împotriva asalturilor PSD la adresa legilor, bunurilor și bunului simț. Noua echipă a PNL București va sancționa fără întârziere orice derapaj al administrației Firea – PSD pentru că doar așa putem lupta pentru o Românie normală.” , declară Violeta Alexandru, Președinte PNL București.
În opinia PNL București, o administrație normală înseamnă gestionarea, în mod transparent și documentat a resurselor publice, în interesul cetățenilor. De-a lungul celor trei ani de mandat ai administrației Gabriela Firea PSD, interesul cetățenilor a fost marginalizat, în favoarea intereselor de imagine.
Sfidând practic atât consilierii opoziției, cărora le pretinde vot în lipsa unor informații clare în susținerea proiectelor de acte normative cât și pe cetățenii direct afectați de aceste hotărâri, PSD încalcă practic cele mai elementare principii ale democrației și ale bunei guvernări, comportându-se ca și cum bugetul public din Capitală se poate cheltui după bunul său plac. PNL București își asumă un rol de opoziție documentată cu privire la respectarea legii în adoptarea Hotărârilor, dar și cu privire la eficiența cheltuirii resurselor publice care ar trebui direcționate cu adevărat și eficient către nevoile comunității.' se arată într-un comunicat al PNL București.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News