La zecile de recomandări făcute de instituțiile europene pentru ridicarea MCV, Năsui, Barna, Cîțu și Orban vin cu o singură propunere: desființarea SIJJ. Alte recomandări importante sunt ignorate. Sau, prin programul de guvenare, se acționează chiar în sens contrar recomandărilor Comisiei de la Veneția.
”Acest Guvern şi această coaliţie de guvernare şi-au asumat rezolvarea MCV-ului în baza recomandărilor. Este un calendar ambiţios, încercăm până în iunie ", a anunțat premierul PNL Florin Cîţu, după semnarea unui memorandum pe tema MCV, în ședința de guvern. Proiectele vor fi transmise, spre consultare, Comisiei Europene, Comisiei de la Veneția şi GRECO, a spus și ministrul Justiției, Claudiu Năsui (USR).
Dar, ce să vezi? Comisia de la Veneția recomandă României ca Avocatul Poporului să devină independent, să nu mai poată fi revocat de o majoritate parlamentară simplă, iar sesizarea CCR cu privire la ordonanțele de urgență să poată fi făcută și de minoritatea parlamentară. Scopul acestor măsuri este să prevină abuzurile Puterii, excesul de ordonanțe de urgență, care scapă controlului de constituționalitate cu un Avocat al Poporului obedient guvernului în funcție.
Ori, tocmai asta a urmărit guvernul Orban. Plecarea Renatei Weber din funcția de Avocat al Poporului după alegeri a fost una dintre promisiunile PNL în timpul campaniei electorale, scrie Europa Liberă. Între posturile negociate de partidele din Coaliția de dreapta la împărțirea puterii este și cel de Avocat al Poporului. Renate Weber a stârnit furia lui Orban pentru că a cerut control de constituționalitate pentru unele ordonanțe de urgență emise de acesta.
PNL și USR vor să numească un Avocat al Poporului ”dreptei”, actualul titular al funcției fiind acuzat că este avocatul ”poporului PSD”. Ce spune Comisia în recomandarea CDL-AD(2012)026?
”Pentru a fi eficient în protecţia drepturilor omului, Avocatul Poporului trebuie să fie independent, inclusiv faţă de Parlament, care alege titularul funcţiei. Având în vedere această nevoie de independenţă, sunt necesare garanţii speciale împotriva demiterii nejustificate, adică o majoritate simplă (pentru demitere-n.red.) este inadecvată. Evenimentele (revocarea Avocatului poporului, înainte de referendumul din 2012-n.red. ) arată că lipsa unor astfel de garanţii poate duce la probleme grave, nu numai în ceea ce priveşte protecţia drepturilor omului ci, de asemenea, în ceea ce priveşte controlul ordonanţelor de urgenţă ale Guvernului şi, în consecinţă, asupra statului de drept. (...)
Iniţierea controlului de constituţionalitate al ordonanţelor de urgenţă ale Guvernului nu trebuie neapărat să fie atribuită Avocatului Poporului, atâta timp cât se asigură că un astfel de control poate fi exercitat în mod eficient, de exemplu, prin iniţierea de către o minoritate parlamentară.
”Comisia este îngrijorată, în special, cu privire la recurgerea extinsă la ordonanţe de urgenţă guvernamentale - atât de către majorităţile anterioare, cât şi de cele actuale - care prezintă un risc pentru democraţie şi pentru statul de drept în România”, se arată în scrisoarea de recomandare a Comisiei de la Veneția.
În data de 5 februarie 2020, guvernul Orban dădea nu mai puțin de… 25 de ordonanțe de urgență într-o singură noapte. Unele dintre acestea nici nu au mai ajuns în MO, pentru că încălcau legea de funcționare a guvernului (nu trecuseră prin CES).
Cât despre respectul pentru Constituție, menționat în recomandarea CDL-AD(2012)026, nici nu are rost să vorbim. Coaliția de dreapta a atacat furibund judecătorii CCR, atât prin declarații și amenințări ale liderilor politici nemulțumiți de controlul de constituționalitate, cât și printr-o campanie susținută de presa arondată PNL sau USR.
”Evenimentele şi diversele declaraţii demonstrează o lipsă îngrijorătoare de respect în rândul reprezentanţilor instituţiilor statului faţă de statutul altor instituţii ale statului, inclusiv faţă de Curtea Constituţională în calitatea sa de garant al supremaţiei Constituţiei”, arăta Comisia în raportul despre acțiunile PSD și PNL din 2012.
Acum, când PNL e asociat cu USR, nu cu PSD, s-a schimbat ceva?
USR vrea referendum pentru schimbarea Constituției, în continuarea campaniei ”fără penali”, dar acest proiect electoral nu ne va aduce ridicarea MCV. De fapt, nici nu are legătură cu schimbările constituționale necesare pentru a respecta recomandările Comisiei de la Veneția. Acestea cer schimbarea Constituției pentru a permite un control de constituționalitate mai strict al actelor emise de guvern. Exact ce respinge politic actuala majoritate. Iată ce recomanda Comisia în 2021și încă nu s-a realizat până azi:
”Demiterea Avocatului Poporului este de interes special având în vedere utilizarea de către Guvern a ordonanţelor de urgenţă şi faptul că Avocatul Poporului este singura instituţie în măsură să ridice în mod direct excepţia de neconstituţionalitate a ordonanţelor de urgenţă în faţa Curţii Constituţionale (art. 146 lit. d) din Constituţie). Demiterea Avocatului Poporului a dus la o reducere a posibilităţii Curţii Constituţionale de a controla actele Guvernului.
În cazul în care Avocatul Poporului nu ar putea să sesizeze Curtea Constituţională cu privire la ordonanţele de urgenţă ale Guvernului în toate cazurile - nu numai în cazurile privind drepturile omului -, ar exista o lacună serioasă în controlul necesar al unor astfel de ordonanţe. Niciun alt organism al statului, altul decât Avocatul Poporului, nu poate face apel în mod direct împotriva unor astfel de ordonanţe în faţa Curţii Constituţionale şi, în consecinţă, toate ordonanţele de urgenţă, care nu se referă la drepturile omului, nu a putea fi deloc controlate. O astfel de lacună gravă în sistemul de control democratic şi echilibru instituţional nu poate fi justificată prin pretinsa urgenţă a măsurilor adoptate.
Aşa cum am menţionat mai sus, permiţând ca ordonanţele de urgenţă ale Guvernului să rămână în vigoare în cazul în care nu sunt respinse de către Parlament, Constituţia Românei încurajează folosirea acestora în interes politic şi deschide calea folosirii lor. Cu atât mai mult este necesar ca urgenţa lor să fie controlată în mod eficient de către Curtea Constituţională.
În concluzie, demiterea Avocatului Poporului a arătat, pe de o parte, că mecanismul de control a ordonanţelor de urgenţă a Guvernului este insuficient şi trebuie îmbunătăţit, iar pe de altă parte, faptul că instituţia Avocatul Poporului are nevoie de garanţii mai mari pentru a-i asigura independenţa.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News