Poliția Română are o replică pentru reprezentantul sindicatului EUROPOL, Cosmin Andreica, referitoare la prevederile Ordonanței de Urgență pentru creșterea siguranței rutiere.
„Constatăm că singura preocupare a domnului Andreica este aceea de a contesta actele normative menite să crească siguranța rutieră. De asemenea, constatăm tendința reprezentantului sindicatului EUROPOL de a aduce în atenția publică informații neadevărate.
Astfel, domnul Andreica a susținut astăzi, 16 iulie 2024, la un post de televiziune că „la acest moment, colegii politiști rutieri din țară nu au primit indicații de la nivelul Poliției Romane. Nu se știe exact cine va prelua probele, cine va comunica rezultatul”.
Toți polițiștii, mai puțin domnul Andreica, știu că nu se pune problema de „cine va prelua probele”, pentru că probele biologice nu sunt prelevate de polițist pe marginea străzii, ci sunt prelevate la unitățile medicale.
De asemenea, rezultatul poate fi comunicat doar de către o singură instituție, respectiv structura de medicină legală care analizează probele biologice, către structura de poliție care a solicitat analiza.
„Va trebui să creăm o structură de sine stătătoare, dacă vreți, care să funcționeze, 24 din 24, pentru a putea complini această obligație legală, ca în situația în care conducătorul auto solicită ca permisul de conducere să-i fie retras și depozitat de către serviciul rutier emitent, să poată să ridice acest permis de conducere la expirarea celor 72 de ore, moment care poate fi chiar sâmbată noaptea la ora 02:00.”
Domnul Andreica, care are calitatea de polițist suspendat din funcție, fiind lider de sindicat, ar trebui să știe că suspendarea dreptului de a conduce, în urma retragerii administrative a permisului, este operată în sistemul informatic al poliției, iar la expirarea termenului de 72 de ore interdicția de a conduce se ridică în sistem automat, chiar dacă ora de expirare este 02.00.
În plus, orice șofer poate opta pentru transmiterea permisului de conducere prin poștă sau să-l ridice, la ce oră dorește el, în timpul programului de lucru, de la orice structură de poliție dorește, inclusiv de la structurile de poliție cu program de permanență. Așadar, nu este nevoie să fie creată o altă structură, cum afirmă panicard și fals domnul Andreica.
„În continuare nu avem aceste răspunsuri și sperăm ca cei de la Poliția Română să vină cât mai repede, pentru că vorbim de aproximativ 5.000 de polițiști rutieri la nivel național, care au nevoie de aceste informații și de aceste proceduri în mod clar, pentru a nu ajunge în situația de a încălca aceste obligații pe care și le-a asumat ministerul”, este o altă afirmație a domnului Andreica de natură să creeze panică, lăsând impresia greșită că Ministerul Afacerilor Interne nu și-a îndeplinit anumite obligații.
În Ordonanța de Urgență adoptată, art.2, alin. 1, sunt prevederi clare prin care se instituie un termen de 5 zile de la intrarea în vigoare a Ordonanței de Urgență pentru realizarea normelor de aplicare, aprobate prin Hotărâre de Guvern. Astfel, Hotărârea de Guvern va fi transmisă spre adoptare în termenul prevăzut de actul normativ.
O altă afirmație de același gen, menită să lase impresia că poliția urmărește să acționeze împotriva unor șoferi care nu încalcă regulile de circulație, este următoarea:
„Deci, practic, noi avem în momentul de față un instrument care depistează substanțe care, din punct de vedere legal și operativ, pentru Poliția Română nu sunt relevante, dar, cu toate acestea, sunt de natură să genereze efecte, efecte care sunt reprezentate de retragerea permisului de conducere pentru 72 de ore”.
Referitor la această informație pe care dânsul și-o asumă, nefiind specialist în medicină, reluăm punctul de vedere al unui specialist în domeniu, făcut public inclusiv în cadrul intervențiilor în studiouri de televiziune, doamna dr. Ioana Stăncel:
„Fiecare medicament are indicații și contraindicații.
Din cauza efectelor secundare negative per se ale unor substanțe din medicamente, acestea pot fi contraindicate unor anumite persoane, iar aceste substanțe pot avea efecte negative asupra persoanei sau comportamentului său.
Unele dintre aceste substanțe din compoziția medicamentelor se regăsesc pe liste de substanțe cu regimuri speciale (dopaj, droguri de risc, ori de mare risc etc).
Aceste substanțe sunt periculoase de exemplu prin efecte negative adverse la doze uzuale mici, pot da reacții paradoxale, pot avea risc de supradozare, au risc mare de adicție, au riscuri la combinații cu alte medicamente și s-a stabilit ca acestea să fie eliberate pe bază de prescripție.
Dar legitimitatea pentru un scop medical, nu înlătură efectele adverse de exemplu asupra sportivilor sau a celor care necesită atenție și, de aceea, pentru preocupările și activitățile personale, efectele adverse pot fi periculoase sau de nedorit.
Poate exista prezența unor substanțe cu efect psihoactiv în compoziția unor medicamente eliberate fără prescripție, în cazul utilizării limitate cu dozele recomandate.
În acest caz, metabolismul normal al unei persoane ar putea metaboliza cantitatea de substanță.
Substanțele care au efecte psihoactive, de exemplu la tratamentele psihiatrice (precum Alprazolam, care e substanță activă din Xanax ca denumire comercială), pot avea efecte psihotrope.
Sunt substanțe care se recomandă și se administrează pentru alte scopuri intenționale.
De exemplu substanța epinefrină sau pseudoepinefrină din compoziția unor medicamente pentru răceală cu scop decongestionant nazal, poate avea ca efecte adverse neuro psihoactive, care se pot manifesta prin deficit de atenție, tulburări neuromotorii, imprecizie motorie.
De aceea, are atenționări și cu privire la conducerea vehiculelor.
La fel codeina, substanța din clasa opioidelor, regăsită de exemplu în medicație împotriva durerilor sau antitusivă, poate avea efecte adverse negative psihotrope.
Deci, chiar dacă medicamentul conținând astfel de substanțe este administrat legitim și legal, acest caracter nu înlătură efectele secundare adverse din sfera neuropsihică, adică acele efecte ce pot afecta comportamentul individual în sens riscant ca participant la trafic rutier, în calitate de conducător auto.
Chiar dacă medicamentul este legal și legitim administrat în scop medical, această legalitate și legitimitate nu înlătură potențialul de risc pentru un conducător auto în trafic.
Toate aceste efecte psihotrope sunt cele care intervin pe mecanisme care pot afecta siguranța rutieră, prin reducerea capacităților de percepție, analiză/răspuns a conducătorilor auto în trafic, indiferent dacă sunt legitim folosite în scop medical sau ilegal în scop recreațional.
Aceste medicamente pot afecta percepția distanțelor, a vitezelor, unghiurilor sau capacitatea de răspuns acțional (accelerare, frânare, oprire, semnalizare, virare, asigurare etc.)
Unele substanțe din compoziția medicamentelor se pot regăsi pe liste cu substanțe care au diverse regimuri juridice.
Astfel, ca în situația alcoolului, toleranța este zero și ar trebui să funcționeze responsabilitatea individuală de a se abține să conducă, să lucreze la înălțime, cu obiecte tăietoare sau alte riscuri.”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News