Anchetatorii colectează dovezi în două locații din Marea Baltică, în timp ce marina daneză și poliția suedeză monitorizează o navă cargo chineză.
Poliția suedeză, care investighează presupusul sabotaj al două cabluri submarine de fibră optică din Marea Baltică, a declarat că o navă chineză aflată în largul coastei Danemarcei este „de interes”, în timp ce oficialii danezi au anunțat că marina lor monitorizează o navă cargo înregistrată în China.
Nava, identificată de Danemarca drept Yi Peng 3, a trecut pe lângă cele două cabluri duminică și luni, în jurul perioadei în care se crede că acestea au fost secționate într-un atac suspectat ca fiind intenționat. De atunci, nava a fost monitorizată de un vas al marinei daneze, fiind localizată în apele dintre Suedia și Danemarca.
Comandamentul Apărării din Danemarca a declarat: „Apărarea daneză poate confirma că suntem prezenți în zona din apropierea navei chineze Yi Peng 3. Apărarea daneză nu are momentan alte comentarii.”
Oficialii suedezi au confirmat că nava reprezintă un interes pentru investigații, dar nu au oferit detalii suplimentare.
Echipele suedeze specializate în căutări subacvatice au fost miercuri la locul unde se află cablul dintre Finlanda și Germania – unul dintre cele două cabluri submarine de fibră optică avariate – pentru a colecta dovezi în cadrul investigației suedeze. Un alt cablu, între Suedia și Lituania, a fost de asemenea deteriorat.
Poliția suedeză a declarat că o navă chineză aflată în largul coastei Danemarcei este printre cele investigate. Per Engström, de la Departamentul Național Operativ al Suediei, a spus: „Face parte din sfera de interes, dar pot exista și altele.”
El a menționat că paza de coastă suedeză asistă prin „o supraveghere sporită în zonele relevante” și a adăugat: „Suntem pregătiți să luăm măsuri de investigație pentru a obține o imagine mai clară a ceea ce s-ar fi putut întâmpla.”
Lin Jian, purtător de cuvânt al Ministerului de Externe al Chinei, a declarat: „China și-a îndeplinit întotdeauna pe deplin obligațiile ca stat de pavilion și cere navelor chineze să respecte strict legile și reglementările relevante.”
Marina suedeză a afirmat anterior că are o „aproape 100% identificare” a navelor care se aflau în zona unde s-au produs rupturile celor două cabluri.
Conform datelor de urmărire Vesselfinder, ultima dată când nava cargo, deținută de Ningbo Yipeng Shipping, o companie înregistrată în Ningbo, a vizitat un port a fost pe 15 noiembrie, în Ust-Luga, vestul Rusiei, aproape de granița cu Estonia.
Nava s-a oprit peste noapte, de marți până miercuri, în strâmtoarea Kattegat, între Danemarca și Suedia.
Pilotul maritim rus Alexander Stechentsev, care a urcat la bordul navei pentru a o ghida în afara portului, a declarat că nu a observat nimic neobișnuit în legătură cu aceasta. Angajat al autorității portuare din Ust-Luga, el a spus că a condus nava până la o geamandură de recepție situată la 11 mile în larg, înainte de a debarca. A descris nava Yi Peng 3 drept „un transportator standard de mărfuri vrac de 225 de metri”, cu un echipaj format din cetățeni chinezi.
El a adăugat: „Nu era absolut nimic neobișnuit la această navă.”
O bază de date maritimă rusă confirmă că Alexander Stechentsev a părăsit nava Yi Peng 3 în după-amiaza zilei de 15 noiembrie.
Rusia a negat orice implicare în incidentele legate de cabluri. Miercuri, Kremlinul a declarat că astfel de acuzații sunt ridicole și că este absurd să acuzi Rusia fără dovezi.
Suedia și Finlanda investighează împreună incidentele ca fiind posibile acte de sabotaj, Suedia având rolul principal în desfășurarea anchetei.
Prim-ministrul suedez, Ulf Kristersson, a declarat miercuri: „Presupunem că ar putea fi vorba foarte bine de sabotaj, dar încă nu știm nimic sigur. Cablurile distruse trebuie investigate cu atenție, atât de poliție, cât și la nivel internațional. Am mai văzut sabotaje în trecut, așa că luăm această situație foarte în serios.”
Anchetatorii din Suedia analizau orice posibil rol al navei chineze, însă guvernul suedez nu a comentat acest aspect. O sursă guvernamentală a declarat că informațiile legate de incident „evoluează foarte rapid”.
Anul trecut, ancora unei alte nave chineze, vasul de transport containere Newnew Polar Bear, a fost descoperită ca fiind responsabilă pentru avarierea unui gazoduct între Finlanda și Estonia. Autoritățile nu au precizat dacă incidentul a fost considerat intenționat sau accidental.
Peste noapte, marina suedeză a folosit submarine fără pilot, controlate de la distanță, pentru a investiga zona sudică a celor două cabluri, însă a declarat că procesul va dura „câteva zile” din cauza vremii nefavorabile prognozate și a vizibilității reduse.
Jimmie Adamsson, purtător de cuvânt al marinei suedeze, a explicat că marina a fost solicitată să sprijine procurorii și poliția suedeză în investigații, iar navele au fost trimise imediat. Echipele au fost însărcinate să colecteze dovezi din zonele unde cablurile au fost avariate – unul la o adâncime de 100-150 de metri (cablul Suedia-Lituania) și celălalt la 20-40 de metri (cablul Finlanda-Germania). De asemenea, trebuie să creeze o imagine clară a navelor care se aflau în zonă și a momentului în care acestea au fost acolo.
Echipajul marinei, specializat în căutări subacvatice, a efectuat sarcini similare de două ori înainte, în timpul investigației privind sabotajul suspectat al gazoductelor Nord Stream din 2022.
Adamsson a declarat: „Ieri [marți], câteva nave ale marinei au plecat din porturile suedeze către punctul cel mai sudic al celor două locații. Au lucrat toată noaptea până dimineața. Vremea a fost destul de dificilă.”
În orice moment, aproximativ 4.000 de nave mari traversează Marea Baltică, trecând peste o rețea de cabluri submarine care transportă date, electricitate și gaz în întreaga Europă.
Prim-ministrul danez, Mette Frederiksen, a declarat că nu este surprinsă de posibilitatea unui sabotaj. „Dacă evaluarea inițială este că este un sabotaj și provine din exterior, atunci este, evident, grav. Nu sunt surprinsă că se poate întâmpla,” a spus ea.
Ministrul german al apărării, Boris Pistorius, a afirmat deja că presupune că actul este unul de sabotaj. „Nimeni nu crede că aceste cabluri au fost avariate accidental,” a spus el.
Carl-Oskar Bohlin, ministrul apărării civile din Suedia, a făcut rapid legătura între mișcările navelor și cablurile tăiate. „Există mișcări ale navelor care corespund cu acest delict, conform supravegherii maritime,” a spus el.
Serviciul de informații pentru securitate din Finlanda (Supo) a declarat că este „prea devreme pentru a evalua cauza avarierii cablurilor”, dar oferă sprijin altor autorități cu expertiza sa. Supo a precizat că aproximativ 200 de rupturi ale cablurilor submarine au loc anual, cele mai frecvente cauze fiind activitățile umane, precum pescuitul sau ancorarea, conform The Guardian.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu