Numărul persoanelor care şi-au cumpărat un autoturism a crescut rapid în oraşele asiatice, făcându-le epicentrul poluării globale a aerului care, alături de obezitate, a devenit cea mai răspândită cauză a morţii, conform unui studiu privind bolile, realizat la nivel global.
Autor: Carmen Băroiu
În 2010, mai mult de 2,1 milioane de persoane din Asia au murit prematur din cauza poluării aerului, mai ales datorită particulelor de motorină şi gaz emise de autoturisme şi camione. Alte cauze ale poluării aerului sunt construcţiile şi industria. Dintre cei decedaţi, 1,2 milioane sunt din estul Asiei şi China, şi 712,000 din sudul Asiei, inclusiv India, conform studiului publicat în jurnalul medical The Lancet.
La nivel mondial, au murit datorită poluarii aerului 3,2 milioane persoane în anul 2010, comparativ cu 800.000 de persoane în anul 2000. Această cauză se află acum în top 10 a celor mai ucigătoare boli, conform studiului Global Burden of Disease (GBD).
Această cifră neaşteptată a şocat oamenii de ştiinţă şi grupurile publice de sănătate.
David Pettit, directorul programului de aer al Consiliului de Protejare a Resurselor Naturale (NRDC) a declarat că “acest număr este teribil de mare şi au decedat mai mulţi oameni decât se credea anterior. Studiile recente au fost limitate la date care au fost valabile la momentul respectiv, date privind particulele brute din zonele urbane.”
Conform The Guardian, Anumita Roychowdhury, şeful departamentului de poluare a aerului de la Centrul pentru Ştiinţă şi Mediu (CSE) din New Delhi a declarat că “acum există dovezi solide pentru a acţiona urgent pentru a reduce riscul privind sănătatea, în special la copii, oamenii în vârstă şi persoanele sărace. Nimeni nu poate să scape de aerul toxic.”
Efectele complete ale poluării aerului asupra sănătăţii în oraşele asiatice nu pot fi observate ani de zile, a mai spus ea. “Efectele toxice, cum este cancerul apar după o perioadă lungă. Prin urmare, expunerea la poluarea aerului va trebui să fie redusă astăzi.”
Potrivit unui studiu realizat de un consorţiu de universităţi care colaborează cu Organizaţia Naţiunilor Unite, 65% din decesele cauzate de poluare aerului se află în Asia, care a pierdut 56 de milioane de viaţă sănătoasă din cauza poluarii aerului cu particule fine, din 2010. Poluarea aerului contribuie la o rată mai mare a declinului cognitiv, accidentelor vasculare şi atacurilor de cord.
Poluarea aerului prin arderea combustibililor solizi, cum este cărbunele sau lemnul pentru gătit, a scăzut considerabil, dar riscul cel mai mare din sudul Asiei rămâne lipsa combustibililor nepoluanţi.
Particulele fine care poluează aerul în India sunt mult peste limită legală de 100 micrograme pe metrul cub. Această limită poate creşte la aproximativ 1.000 micrograme în timpul anumitor festivaluri, cum este Festivalul Diwali.
Din anul 2000 au avut loc îmbunătăţiri ale tehnologiilor în industria autoturismelor şi a combustibilului, dar acestea au fost anulate de creşterea numărului de maşini. În Delhi există aproximativ 200 de maşini la 1.000 de persoane, comparativ cu 80-100 de maşini la 1.000 de persoane în Hong Kong si Singapore.
Rajendra Pachauri, şeful Grupului Interguvernamental privind Schimbările Climatice şi Directorul general al Institutului de Energie şi Resurse din New Delhi, a sugerat ăn această săptămână necesitatea “ demarării unor măsuri restrictive” în Delhi, “verificând numărul tot mai mare de autoturisme pentru a controla gradul de poluare.”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu