Președintele Iohannis are destule motive de îngrijorare după câștigarea alegerilor de către PSD. Știut fie faptul că președintele are ca atribuțiuni politica externă și securitatea națională, s-ar putea ca după sfârșitul lui decembrie, acesta să o rărească cu city-break-urile, multe dintre ele neconcretizate și nesincronizate cu agenda guvernamentală.
În CSAT – șeful statului va rămâne doar împreună cu consilierul său pe securitate națională, cu secretarul CSAT și cu șeful SRI. Pe acolo va mai fi și un neutru Șef al statului Major General. În rest, componența CSAT va conține membrii PSD și eventual ALDE. Mai exact: primul-ministru, ministerele care sunt reprezentate în CSAT - al apărării, al afacerilor interne, al afacerilor externe, justiție, finanțe, vicepremierul pe securitate națională și…șeful SIE, care va fi validat de noul parlament, după ce președintele îl va fi propus, care în mod clar va fi o persoană agreată de către PSD.
Hotărârile în CSAT se iau prin consens, amintirea imposibilității revocării șefului STS în 2012, din cauza lui Iulian Fota, fiind un exemplu că pârghia aceasta chiar funcționează. Arta politicii nesfârșite negocieri cere.
Bineînțeles că unul din principale lucruri care trebuie făcute pe segmentul securității naționale este…implementarea unei noi legi a securității naționale, linia politică-militarizată din servicii, reușind, mai întotdeauna, să-i păcălească pe directorii civili –trimiși indirect acolo de către popor, cum că e mai lesne să funcționezi după legile Securității de dinainte de 1989. Cred și eu…
Acest context creează un cadru favorabil și pentru Eduard Hellvig, de a se implica și a continua ceea ce George Maior a început, adică o reformă a SRI. Dacă Maior s-a axat pe consolidarea parteneriatului strategic cu SUA, unde componenta militară și de intelligence joacă un rol decisiv, Hellvig și viitorul director SIE, au datoria de a veni cu o propunere clară privind reorganizarea celor două importante servicii.
Din păcate, sunt tot mai mulți cei care reclamă faptul că „foarte la vârf” s-au creat niște anomali constituționale, care pun în pericol nu doar decizia democratică dar însăși întreaga democrație a statului. În pofida unor schimbări care ar putea reprezenta ceva dacă s-ar „de-tutela” este necesar un regulament clar, care să limiteze în timp accesul unei singure persoane la actul de decizie. În mod normal, un șef de serviciu secret n-ar trebui să stea în funcție, nici dacă este civil, nici dacă este militar de rang înalt, decât în sincron cu mandatul unui șef de stat. Orice prelungire și derogare sunt dăunătoare democrației și este ridicol ca doar directorii civili să-și înainteze demisa după ce pleacă un președinte din funcție. Aici văd ca începând cea mai grea parte a reformei pe care PSD trebuie să o înceapă. Fără aceasta, toate bunele rezultate ale guvernării vor putea fi distorsionate în prag de alegeri, de un interes sau altul, totul „numai și numai din rațiuni de stat”, desigur.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News