Directorul general al Poştei Române, Valentin Ştefan, bifează o premieră.
Poșta Română a achiziționat un sistem ERP - „Enterprise Resource Planning”, respectiv Planificarea Resurselor Întreprinderii. El poate fi definit ca fiind sistem informatic utilizat de catre companii pentru gestionarea resurselor, respectiv pentru managementul integrat al proceselor și operațiunilor din diferite domenii de activitate: achiziții, vânzări, contabilitate, producție, managementul relațiilor cu clienții, management proiecte și alte activități ce privesc lanțul logistic.
Testul Operatorului Economic Privat a avut ca scop analizarea condițiilor în care operațiunea de majorare a capitalului social al C.N. Poșta Română S.A. se poate realiza fără ca acest demers să fie considerat un ajutor de stat.
În scopul realizării Testului Operatorului Economic Privat (Testul OEP), consultantul Deloitte a analizat două cazuri distincte în ceea ce privește activitatea C.N. Poșta Română S.A. În acest sens, unul dintre scenarii a avut în vedere situația în care are loc majorarea capitalului social al C.N. Poștă Română S.A. cu suma de 170.000.000 lei (denumit și scenariul "post money" ), iar cel de-al doilea scenariu a avut în vedere situația în care investiția nu se realizează (denumit scenariul "pre-money").
În ceea ce privește scenariul "post-money", consultantul Deloitte a avut în vedere o strategie de dezvoltare a C.N.P.R. pe termen mediu bazată pe un plan de investiții în valoare de 46,1 mil. euro menit să remedieze „deficiențele majore" de infrastructură operațională la nivel de sisteme informatice, echipamente specializate și flota auto. Planul strategic de investiții a fost structurat în patru capitole, cuprinzând însă și alte investiții de mai mică valoare, după cum urmează:
Sistem informatic integrat,
Sistem informatic de gestiune de tip ERP,
Modernizarea sistemului de cartare,
Înnoirea flotei auto.
Totodată, în planul strategic de dezvoltare propus în cadrul scenariului "post-money", consultantul (Deloitte) a reținut faptul că, finanțarea acestuia urmează să fie realizată printr-un împrumut negociat cu o instituție bancară.
În anul 2018, anterior finalizării majorării capitalului social (HG 38/2018) al C.N. Poșta Română, conducerea executivă a C.N.P.R., respectiv Tudor Costin-Director, general provizoriu, a informat Consiliul de Administrație despre intenția conducerii executive de a implementa ERP-ul “în house”, respectiv prin mijloace proprii și cu specialiștii proprii, respectiv cu salariații din cadrul Direcției IT. Așadar, dorea să implementeze ERP-ul fără a implica terți, fără a achiziționa servicii de acest tip. Numai că nu a mai rezistat foarte mult în funcția de Director General provizoriu.
În anul 2019, ulterior finalizării majorării capitalului social, a fost aprobată de Adunarea Generală a Acționarilor prin hotărârea nr.23/25.04.2019, Strategia Investițională a C.N.P.R. 2019-2024.
La realizarea Strategiei Investiționale a C.N.P.R. 2019-2024, s-au avut în vedere investițiile realizate de C.N. Poștă Română S.A. în anul 2018, în valoare de 2.761.640, o reevaluare a necesarului investițional (36.164.781 Euro) precum și decizia dezvoltării sistemului informatic de tip ERP “în house” (537.800 Euro).
În acest fel, valoarea investițiilor comparativ cu Testul Operatorului Economic Privat s-a diminuat cu 7.173.579 Euro, în condițiile în care a fost menținută structura planului strategic propus de consultantul Deloitte în cadrul scenariului "post-money”.
Diminuarea valorii investiției se datorează tocmai deciziei de dezvoltare a sistemului informatic de tip ERP “în house”. Trebuie precizat că, la acel moment, nu se realizase achiziția finanțării, respectiv nu se încheiase contractul de credit pentru finanțarea planului strategic de dezvoltare propus în cadrul scenariului "post-money" de consultantul (Deloitte). Această finanțare s-a obținut în anul 2020.
În anul 2020 se aprobă de către AGA, prin hotărârea nr.20/13.07.2020, Planul de Administrare al C.N. Poşta Română S.A. 2020-2025, întocmit cu respectarea prevederilor raportului Deloitte (Testul OEP), Plan de Administrare care integrează, adaptează şi actualizează Strategia Investiţională 2019-2024 precum şi Programul Multianual al Investiţiilor (PMAI). La acest moment nu se mai are în vedere implementarea ERP prin resurse proprii, ci se urmărește implementarea unui sistem informatic integrat prin module specifice activităților din cadrul CNPR.
Astfel se propune că, noul sistem informatic de gestiune să înlocuiască, etapizat, modulele din aplicaţiile utilizate de CNPR pentru domeniile: economic, comercial, resurse umane, imobiliar, parc auto și operaţional. Aceste obiective se regăsesc și în planul de management aprobat de CA.
Tot în anul 2020, Consiliul de Administrație, prin hotărârea nr.169/23.11.2020, aprobă propunerea de demarare a achiziției a unui sistem electronic de management al documentelor (DMS) în cadrul C.N. Poşta Română S.A., cu respectarea obiectivelor și reperelor investiționale prevăzute în Strategia Investiţională 2019 – 2024, raportul Deloitte (testul OEP) precum şi cele cuprinse în Programul Multianual al Investiţiilor (PMAI), conform Referatului Departamentului IT nr. 101.2/2538/11.11.2020. Trebuie precizat că, acest sistem electronic de management al documentelor (DMS) este unul din modulele care fac parte din ERP.
Tot în anul 2020 se apelează la un consultant extern care întocmește caietul de sarcini pentru achiziția sistemului electronic de management al documentelor (DMS).
În anul 2021 se obține și avizul CTE pentru pentru specificațiile tehnice aferente Caietului de sarcini „Sistem Electronic de management a documentelor în cadrul CN Poșta Română SA”.
În luna iunie a anului 2021 este numit în calitatea de director general Valentin Ștefan și, de la acel moment, achiziția „Sistemului Electronic de management a documentelor” este închisă în sertar, deși se obținuse avizul CTE pentru aceasta.
În anul 2022, Consiliul de Administrație, prin hotărârea nr. 43/01.04.2022, aprobă demararea unei investiții de maxim 5 miloane de lei, “necesară pregătirii comunicațiilor în era ERP a Poștei Române”. Nici de această dată, însă, nu se întâmplă nimic, respectiv nu se cere avizul CTE, nu se demarează niciun fel de achiziție etc.
La trei luni diferență, respectiv în luna iulie, Consiliul de Administrație, prin hotărârea nr. 114/15.07.2022, abrogă hotărârea nr. 43/01.04.2023. Totodată, în aceeași ședință, prin hotărârea nr.113, Consiliul de Administrație aprobă propunerile privind noile condiții de realizare a achiziției de servicii – acces la suita de aplicații oferite de platforme de colaborare și productivitate, conform referatului de necesitate nr. 101.2/1999/08.07.2022. Evident că, ulterior acestei aprobări nu se întâmplă nimic, respectiv nu se cere avizul CTE, nu se demarează niciun fel de achiziție etc.
Până în luna decembrie a anului 2022, pe siteul C.N.P.R., s-a aflat în “consultare publică, implementarea unui sistem informatic ERP”. Nici după încheierea acestui proces de consultare publică nu s-a demarat niciun fel de procedura de achiziție publică având că obiect ERP-ul.
În anul 2023, iulie-august, Valentin Ștefan trimite la Comitetul Tehnico-Economic caietul de sarcini având că obiect achiziția sistemului ERP pentru obținerea unui nou aviz.
Procedura de obținere a avizului este în curs.
Caietul de sarcini nu a fost asumat de compartimentul tehnic din cadrul CNPR, conform unor surse. Caietul de sarcini - cuprinzând inclusiv și citeriile tehnice - a fost asumat doar de Valentin Ștefan.
Este primul caiet de sarcini în care nu sunt semnate criteriile tehnice de către departamentul IT. Totul este semnat de Valentin Ștefan. De regulă, celelalte caiete se sarcini, care mergeau la aviz CTE, erau obligatoriu semnate de specialiștii din cadrul IT.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News