Citește în articol mai multe despre relația dintre Marea Britanie și Europa.
Keir Starmer spune că vrea să „reseteze” relația Marii Britanii cu Europa. Dar, după două luni de mandat, UE începe să se întrebe dacă acesta vorbește cu adevărat serios.
Oficiali și diplomați ai UE au declarat pentru POLITICO că sunt din ce în ce mai neîncrezători că - dincolo de retorica caldă - noul prim-ministru al Marii Britanii este atât de dornic să revină asupra rupturii Brexitului cu Europa.
Respingerea rapidă de către Starmer a priorităților UE, cum ar fi stabilirea unui program de mobilitate pentru tineri și revenirea la programul de schimb Erasmus, a fost prost primită în capitalele europene și afectează optimismul inițial cu privire la noul guvern britanic.
Speranțele erau mari pe continent că noul prim-ministru va avea o abordare diferită față de predecesorii săi conservatori; în ceea ce privește retorica și muzica de atmosferă, noua abordare a Regatului Unit a fost „relativ pozitivă”, a declarat un înalt oficial al UE.
„Problema, totuși, este că oamenii încep să creadă că este un pic de fațadă, deoarece atunci când treci la portofolii specifice - fie că este vorba de mobilitatea tinerilor sau Erasmus - răspunsul este întotdeauna 'nu' ”, a precizat oficialul.
Un diplomat al UE, căruia i s-a acordat, de asemenea, protecția anonimatul pentru a putea vorbi liber, a declarat că lipsa de interes a noului Guvern față de reluarea programului Erasmus, în special, „a fost înregistrată la Bruxelles” și în rândul statelor membre.
Reintrarea în programul de schimb de studenți este văzută în capitala UE ca fiind genul de fruct ușor de cules pe care un guvern britanic pro-european s-ar aștepta să îl culeagă. Oficialii au declarat că au fost „surprinși” de acest refuz.
„Retorica constructivă este foarte drăguță, dar atâta timp cât nu se schimbă fundamental nimic în poziția Regatului Unit, nu văd cum se schimbă statu quo-ul”, a declarat un al doilea diplomat.
Bruxelles-ul a fost întotdeauna conștient de faptul că liniile roșii ale lui Starmer - fără piață unică, uniune vamală sau liberă circulație - exclud o relație cu adevărat apropiată cu Marea Britanie, în stilul Norvegiei sau Islandei.
Dar speranța era că, în cadrul acestor limite destul de restrictive, stabilite pentru a izola Partidul Laburist de criticile că sfidează rezultatul referendumului din 2016, se putea atinge maximul. În schimb, de la intrarea în funcție, cămașa de forță politică a lui Starmer a părut să devină din ce în ce mai strâmtă.
O declarație publică ocazională la începutul anului 2024, conform căreia Partidul Laburist „nu are planuri” pentru un program de mobilitate a tinerilor, s-a transformat într-o abordare „extrem de negativă” a politicii în cadrul întâlnirilor din culise, a declarat diplomatul UE.
Oficialii UE au fost atât de nedumeriți de reacția negativă a laburiștilor de rang înalt față de această idee - prin care tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 30 de ani ar primi vize la prețuri accesibile pentru a locui în străinătate pentru o perioadă de până la patru ani - încât au considerat că trebuie să existe „un anumit grad de confuzie” cu privire la propunere la nivelul Marii Britanii.
Când a fost presat în public cu privire la programul de mobilitate a tinerilor, Starmer a comparat ideea cu o revenire la libertatea de circulație, pe care o respinge. Dar, conștiente de faptul că liderul laburist este precaut în a semna ceva care ar putea susține partidul Reform UK - care a înregistrat o creștere a sprijinului în zonele tradiționale ale laburiștilor - capitalele europene revizuiesc acum planul Comisiei în speranța că pot găsi ceva cu care premierul britanic ar putea fi de acord.
Un purtător de cuvânt al guvernului britanic a declarat pentru POLITICO: „Am avut un angajament foarte pozitiv în primele noastre conversații, în timp ce ne străduim să restabilim relația cu prietenii noștri europeni pentru a consolida legăturile, a asigura un pact de securitate amplu și a aborda barierele din calea comerțului”.
Într-adevăr, Starmer are și alte priorități și angajamente din manifestul său care ar apropia Regatul Unit de UE. El dorește un acord veterinar pentru a reduce birocrația de la granița de la Dover, recunoașterea reciprocă a calificărilor profesionale pentru a ajuta sectorul serviciilor din Marea Britanie să facă afaceri în străinătate și mai puține restricții pentru artiștii britanici care fac turnee pe continent.
De cealaltă parte a Canalului Mânecii, însă, există îngrijorări cu privire la faptul că prim-ministrul nu a observat că Uniunea Europeană are propriile sale priorități. Dintre acestea, mobilitatea tinerilor iese în evidență ca cel mai mare „quid pro quo” (n.r. ceva pentru ceva).
După ce a vizitat capitalele UE de la Berlin la Dublin pentru a-și transmite mesajul de „resetare”, probabil că nu acesta este începutul pe care Starmer și l-a dorit.
Chiar și aceste vizite au ridicat suspiciuni la Bruxelles cu privire la faptul că Londra ar putea încerca să găsească modalități de a ocoli Comisia Europeană mergând direct în capitalele naționale, o preocupare permanentă a UE atunci când are de-a face cu liderii britanici.
Un oficial UE a descris ideea că Bruxelles-ul ar putea fi ocolit ca fiind „complet inexactă și greșită din punct de vedere juridic” și a avertizat că, în orice caz, statele membre ar avea probabil o influență „aproape nulă”, având în vedere că mandatul de negociere a fost deja stabilit.
Starmer trebuie încă să se întâlnească cu președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, care este încă ocupată cu alcătuirea noii sale Comisii și este puțin probabil ca aceasta să fie aprobată de Parlamentul European până în decembrie. Planurile ca cei doi lideri să se întâlnească în august sau septembrie au fost amânate până mai târziu în toamnă sau chiar în iarnă, în contextul unui calendar strâns la Bruxelles.
Oficialii UE insistă asupra faptului că lipsa unei întâlniri nu este un afront. „Von der Leyen nu are timp să se întâlnească cu nimeni în acest moment, trebuie să alcătuiască un colegiu”, a declarat primul oficial citat, adăugând că ”oricum nu ar avea absolut nimic de spus” până când Comisia sa nu va fi în funcțiune.
Anand Menon, director al institutului de cercetare UK in a Changing Europe, a declarat că Bruxelles-ul ar trebui să aștepte până la începerea efectivă a negocierilor înainte de a judeca ce va accepta sau nu Regatul Unit.
„Regatul Unit nu are cu cine să negocieze până când nu va fi instituită o nouă Comisie. Nu în ultimul rând, pentru că nu suntem o prioritate pentru UE”, a declarat Menon.
Menon a spus că oficialii „probabil că trebuie să se liniștească puțin” și „poate să se grăbească să pună pe picioare un executiv” cu care Guvernul Regatului Unit să poată discuta.
În public, atmosfera din jurul resetării este încă pozitivă, miniștrii britanici pregătindu-se pentru mai multe călătorii pe continent în lunile următoare. Dar ar putea apărea probleme „dacă aceste povești nu sunt transformate în acțiuni atunci când trecem de la retorică la afaceri”, a avertizat înaltul oficial al UE.
Dacă acest lucru nu se întâmplă, resetarea lui Starmer ar putea începe să semene mai mult cu o reluare a ultimilor opt ani.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu