Noile reglementări din sectorul energetic oligopolizat au adus România pe un traseu ce protejează consumatorii. Trendurile și tendințele europene au pus presiune pe statele membre în vederea liberalizării pieței de energie. Deși întârziat, procesul de liberalizare a luat sfârșit la 1 ianuarie 2021 pentru piața energiei electrice.
Liberalizarea presupune ca fiecare consumator de energie electrică și gaze naturale să poată opta în mod gratuit pentru oferta de gaze naturale și energie care i se potrivește. Piața concurențială generează un preț în funcție de cele doua mari puteri: cerere și ofertă. Cererea este reprezentată de consumatorii atât casnici, cât și non-casnici, iar oferta este generată de furnizori. Aceștia își expun fiecare oferta disponibilă, un preț de referință al energiei și gazelor naturale, cu care consumatorul poate fi de acord sau nu.
Astfel, prețul format a fost inițial unul extrem de ridicat. Guvernul a venit în ajutorul consumatorilor prin modificări legislative adoptate recent, iar facturile au fost compensate parțial și prețurile au fost plafonate. Măsurile luate sunt pe termen scurt și au încercat să amelioreze efectele devastatoare ale inflației în plină creștere și pe cele ale stării de război dintre Ucraina și gigantul exportator european de gaze naturale și combustibili fosili - Rusia.
De la începutul anului 2022, costul pe care consumatorul casnic trebuie să-l plătească în urma facturării este compensat cu o cotă parte din valoarea consumului, și anume: cel mult 0,291 lei/kWh pentru energia electrică și cel mult 33% în cazul gazelor naturale din prețul din contractul de furnizare al beneficiarului. Ulterior, vor fi făcute și compensații care vor duce valoarea finală plătită de client la nu mai puțin de 0.68 lei/kWh pentru energia electrică și 125 lei/MWh pentru gazele naturale, acestea reprezentând prețurile de referință.
Plafonarea prețurilor susținută de stat nu poate avantaja la capacitate maximă un consumator dacă acesta nu tratează în mod responsabil procesul de facturare. După ce studiază oferta pieței, consumatorul semnează un contract de gaze naturale cu furnizorul ales și ulterior este facturat lunar de către acesta. Pentru a plăti exact atât cat consumă, clientul evită să plătească în plus folosind metoda indexului autocitit. Astfel, procesul de facturare se face lunar după ce clientul realizează o autocitire a indexului din echipamentul de măsurare și îl transmite furnizorului cu care a semnat contractul.
Totodată, consumul este unul real și corect, mai mic decât cel estimat. Prin urmare, clientul are șanse mai mari să se încadreze în limitele prevăzute de stat pentru acordarea plafonării și compensării facturii. De asemenea, prin autocitirea indexului, consumatorul ține evidența consumului său lunar, se informează și analizează evoluția prețului, a consumului propriu și a tendințelor pieței energetice în concordanță cu nevoile proprii.
Înainte de a încheia un contract pe piața liberă, clientul trebuie să aibă în vedere următoarele aspecte esențiale: prețul avantajos, termenul de plată, precum și asistenţa constantă prin intermediul unui call-center în cazul în care clientul optează pentru transmiterea indexului.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu